Litar inte på sjukvården
jag har gått till bup i ungefär 4 år men får ändå ingen hjälp. min kurator slutade och nu har jag varit utan bup kontakt i typ två månader. jag är otroligt självmordsbenägen ibland och har väldigt mycket tankar jag skulle behöva prata om. har alltid blivit bortglömd av er så fort någonting hänt. blev bortglömd i typ ett halvår förut och fick ingen hjälp hur mycket mina föräldrar än försökte få tag på någon för mig. fick ingen hjälp fören mitt andra självmordsförsök och då fick jag ändå bara träffa jourteamet.
vad är erat problem? jag vill inte end up som en av statistiken bara. jag vill må bättre så att jag kan leva ett liv med min partner och göra vad jag vill med mitt liv. jag vill inte dö som tonåring. så hur ska jag få hjälp? vad ska jag göra för att få en ny kontakt utan att behöva hamna på sjukan? hur får jag er att lyssna? har mått så skit på senaste att jag inte klarar av att vara själv.
sur och litar inte på sjukvården

BUP svarar:
Hej!
Det är klart att du är besviken på att du inte fått den hjälp som du hade önskat, trots att också dina föräldrar har försökt hjälpa dig. Du har ju haft kontakt med BUP i många år till och från och det har blivit glapp emellan, kanske av olika anledningar.
Du skriver inte om hur gammal du är så det är svårt att bedöma om BUP även efter såhär lång tid är den rätta hjälpinstansen för dig. Som du nog känner till så går vår åldersgräns vid 18 år.
Jag tycker du ska berätta om dina avbrutna kontakter och trycka på vikten av att du får en kontakt som kan vara kontinuerlig inom en rimlig tid.
Om inte BUP längre kan erbjuda en sådan kontakt så finns det andra vårdgivare som du kan vända dig till: vårdcentralen eller ungdomsmottagningen där du bor men också vuxenpsykiatrin. På många håll finns därtill mottagningar för unga vuxna som drivs av landstinget och kommunen i samarbete. Unga Vuxna har ofta ett åldersövergripande mottagande, alltså möjlighet att starta före 18-årsdagen. Du hittar dessa mottagningar på nätet.
Pröva dessa alternativ, jag hoppas att du kan känna dig hjälpt på detta sätt.