Har gått in en existentiell kris
Hej! Jag har gått in i någon existensiell kris, jag blir jätteparanoid och tänker superskeva tankar som att jag är den ända personen egentligen som lever och att alla andra är som radiostyrda Av någon högre makt och egentligen inte ”ser mig” det låter superdumt jag vet! Men när dom här tankarna kommer så tror jag nästan på dom och blir livrädd och får verkligen panik! Jag tänker även när jag ser folk ”tänk om hen egentligen är en sån där radiostyrd person” för det ända jag är säker på är ju hur JAG känner mig och jag kan ju inte läsa andras tankar. Alla dessa tankar gör mig helt utmattad och ledsen, förut var jag alltid jättelycklig, trygg och sprudlande av energi! Mitt huvud tampas hela tiden med ”herregud vad tänker du för sjuka tankar” och ”fast tänk om, du vet ju inte....” är även rädd för att jag Har gått in i någon psykos eller liknande. Och rädd för att jag ska börja tro på dom tankarna på riktigt och bli helt psyko. Jag kan inte riktigt stötta mig på det logiska heller för jag tycker inte det makes sense heller att hela världen började med en smäll och nu är vi här? Har någon otrygg känsla i kroppen hela tiden, förutom när jag är med min mamma haha! Allt detta började när jag hade overklighetskänslor för nån månad sen. Dom har dock avtagit rätt mycket nu! Hoppas ni vill svara på dehär för känner mig helt förvirrad <3
C

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är inte konstigt att du känner dig oroad och förvirrad när du får en massa konstiga tankar som du nästan tror på. Vi kan inte här svara på vad det beror på eller vad det handlar om utan tycker att du ska ta kontakt med en, i första han,  vårdcentral där du kan bli ordentligt utredd. Vårdcentralen kan hjälpa dig vidare om de anser att det behövs.
Overklighetskänslor och mer eller mindre paranoida tankar kan bero på många olika saker och det behöver man ta reda på för att kunna hjälpa dig på ett bra sätt. Att tänka att andra är radiostyrda kanske också är någon form av overklighetskänsla -de är ju inte riktigt verkliga i vanlig mening?
Det är bra att om du blir utredd snart så du inte behöver oroa dig så mycket. För din oro blir kanske lika besvärande som de konstiga tankar du får? Så ta kontakt med en vårdcentral för att få mer hjälp.
Lycka till!