Tankar om att vi är dödliga
Vad är meningen med livet? Man går i skolan, Man skaffar jobb, Man kanske skaffar familj o sen? Man dör. Varför skall man ens försöka när man vet att man kommer ändå dö? Jag mår väldigt dåligt, och jag har tankar om att jag inte vill leva, för jag vet ändå att alla kommer dö. Alla som jag älskar, allihopa. Mina föräldrar försöker få mig att gå till en vårdcentral för att prata med någon. Men jag vet att det inte kommer att hjälpa. Det som jag tänker på kommer inte försvinna och det är ren sanning också. Vad skall jag göra?
CC

BUP svarar:
Hej!
Du har rätt, det är en "ren sanning" att alla levande varelser dör för eller senare. Det är dessutom bara människans förmåga att vara medveten om detta. Andra levande varelser kan uppleva konkret hot och bli rädda i för dem farliga situationer och flyr eller börjar kämpa. Men bara vi, människor som kan förstå att livet tar slut även om det kommer att ske långt, långt i framtiden. Vi lever även med medvetenheten om att döden kan inträffa oväntat. Vi vet att vi är sårbara.
Du anger inte din ålder i ditt mejl men jag säger ändå att när man kommer in i tonåren börjar sådan filosofiska och existentiella funderingar dyka upp. Låt mig också säga lite filosofiskt och samtidigt utvecklingspsykologiskt: en av uppgiften i denna period är att kunna hantera våra grundläggande villkor i livet och hitta just det som är meningsfullt för var och en. Att kunna leva med tanken på vår sårbarhet, dödlighet, men ändå planera för ett glädjefullt och meningsfullt liv. Att veta att trots att vi kommer att gå bort är det mycket vi kan ge och få medan vi finns. Lek bara med tanken, hur värdefullt det kan kännas att någon får kärlek, värme eller goda råd och kloka tankar just av dig! Hur många möjligheter du har i livet att hjälpa andra och må bra av att du kan göra det!
Men men.... Du skriver att du mår dåligt och det finns kanske andra orsaker till det, inte bara dina existentiella funderingar. Jag kan inte veta det eftersom du inte nämnder något annat som du upplever, som inte stämmer i ditt liv just nu. Och det är klart att om man inte mår bra blir de tankar jag nämnde ovan mer betungande. Är man nedstämd av några anledningar är det svårt att se det positiva och planera för framtiden.
Det är bra att dina föräldrar ser att någonting inte står rätt till med din sinnesstämning, att du är ledsen och har mörka tankar. De har helt rätt i att det vore bra för dig att tala med någon om dina funderar och kanske även om andra omständigheter eller bekymmer i ditt liv.
En möjlighet är att du gör som de råder dig och söker hjälp på vårdcentralen. De ska  numera ha mottagning även för psykiska problem, det heter "första linjen psykiatrisk vård". Ett annat alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Du är inte den första och inte heller den sista ungdom som vänder sig till dem med liknande funderingar som du har. Du kan också chatta om dina tankar och känslor till exempel på tjejzonen.se.
Du är säker på att ingen kan hjälpa dig för att man inte kan ändra på att vi är dödliga. Jag håller bara delvis med dig. Sant är att ingen kan ändra på våra existentiella villkor. Men att du ska kunna se det meningsfulla och viktiga i det faktum att vi mänskor är viktiga för varandra och även du kan ge mycket till och få mycket av dina medmänniskor - det kan du hjälp med att få upp ögonen för. Det är meningsfullt med sådana samtal.