Klarar inte av att bo hemma längre
Hej!
Jag skriver angående att jag har det jätte jätte jobbigt hemma. Jag har en psykolog som jag pratar med men jag vågar inte berätta det och samt skolan vet lite saker kring det som händer runt mig. Jag har många frågor där jag vill ha svar på jag vill jätte gärna få rätt svar på. Problemen är att jag blir hotade på olika sätt såsom om jag går inte hem efter skolan får jag stryk. Då dem börjar svära och skriva på mig. Dem vill alltid bestämma hur och när jag får gå ut och hur det ska vara med mig.  Det är jobbigt med koncentrationen och att jag har det dåligt hemma. Då om jag berättar det till föräldrarna då kommer jag inte undan med det och det skapas bara fler problem egentligen.
Jag vill inte ha det så stort jag vill bara  att dem ska lämna mig i fred då jag är Ungdom och det är inte så lätt isåfall. Och om jag flyttar hemifrån och bor hos en fosterfamilj då kommer jag kanske flytta hem igen om SOC tycker det och då kommer det inte gå bra alls för då kommer jag få riktigt stryk. Jag vill lösa det på ett enkelt och snabbt sätt. Jag vill inte skapa stora problem jag vill bara att flytta hemifrån. Och lämna allt annat bakom mig. Och om jag flyttar hemifrån kan dem ändå bestämma över mig i vissa fall? Eller? Även om jag inte vill bo kvar hemma då jag är trött på att bo kvar hemma.
Det är en liten snabb beskrivning .
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vilket jobbig situation du befinner dig i. Du beskriver en vardag som inget barn eller ungdom ska behöva uppleva. Det är klart att det påverkar dig mycket och det är lätt att förstå att du funderar på alternativet att flytta och bo någon annanstans eller att läget är så allvarligt att du inte ser det som ett alternativ att bo kvar hemma.  Jag förstår att du har det jättejobbigt hemma.
Du känner dig tvingad att gå hem direkt efter skolan för att inte riskera att bli slagen. Ditt tonårsliv är begränsat och du får inte den frihet du längtar efter och har rätt till. Dina önskemål är inte stora. Bara att bli lite lämnad i fred ibland. Ett rimligt önskemål.
Jag vill skriva några rader till dig om hot och våld. Det du naturligtvis redan vet är att allt våld är helt oacceptabelt och enligt lag förbjudet i många länder där ibland Sverige. Bara din känsla att gå och vara rädd för att få stryk är så fel det bara kan bli. Det är inte konstigt att du har svårt att koncentrera dig och mår dåligt över att ha det så dåligt hemma.
Vet dina vänner om hur du har det, eller går du och bär på allt helt ensam? Har du syskon du oroar dig för eller som du kan söka stöd hos? Det är viktigt att du får stöd och att återfå hoppet om att saker kan komma att förändras till det bättre.
Du skriver att skolan vet lite men inte allt och att du inte vågar berätta för din psykolog om hur du har det hemma. Det är ett stort steg att berätta men jag vill ge dig rådet att börja berätta för din psykolog hur du har det. Viktigt att du berättar att du är rädd för att få ännu fler problem om dina föräldrar får veta att du berättat om din hemsituation. Ni får tillsammans fundera på hur din hemsituation kan förbättras. Vilken hjälp du kan få. Om ni ska ta kontakt med socialtjänsten eller hur ni går vidare. Viktigt att du får skydd och känner dit delaktig i planeringen.
Koll på soc är en hemsida jag vill rekommendera där finns det en text om att ha det jobbigt hemma med mera. Kolla in den. Där står det bland annat att du kan vara anonym och inte behöver berätta vad du heter då du tar kontakt med socialtjänsten.
Två andra alternativ för att få stöd, tröst och pepp för att orka är att kontakta Bris eller Tjejzonen. Om det känns som ett stort steg att vända sig till socialtjänsten kan du förhoppningsvis få hjälp att hitta modet och kraften att ta det steget.
Tack för ditt brev och lycka till!