Övergånde symtom på psykos
hej, i februari började jag få små symptom för psykos/schizofreni. jag fick konstiga delusioner men det var mest intrusive thoughts och jag trodde inte på dem, hallucinerade nån gång ibland både syn och hörsel. i juni-juli blev det mycket starkare, jag hallucinerade varje dag, fick tankar såsom ”de filmar dig” ”maten är förgiftad” kanske 10-15 gånger per dag och började tro mer på mina delusioner. jag blev sjukt paranoid, var väääldigt hypokondrisk och var helt 100% övertygad att jag hade levercancer. jag var rädd för min familj, rädd att ta på saker, rädd att bli sjuk osv. hallucinerade varje dag osv, allt var mycket värre och mer konstant.
nu i några veckor har jag inte känt av alls lika mycket symptom. nu händer det knappt nånting.
jag tänkte medans det hände att jag skulle gå till bup och prata om det, men nu är jag inte sådär längre. bör jag ändå gå till er och få hjälp att se om det var nån slags psykos? kan jag göra det även om jag inte är i en ”psykos” nu?
kan man ha psykos om man är 15 år?
vad händer på bup?
kan man önska en kvinnlig psykiatriker?
när träffar man läkare? jag har varit på bup i två perioder för bl.a depression och ångest, fick aldrig träffa läkare. ska man inte det?
tack
j-cat

BUP svarar:
Hej!
De symtom du beskriver att du hade under en period kan verkligen ha skrämt dig. Jag ser också att du har läst på och ställer nästan en proffsig diagnos.
Men man kan aldrig ställa en psykiatrisk diagnos enbart utifrån symtom. Det är många faktorer man behöver undersöka innan man ställer en diagnos. Därmed säger jag inte att du inte kan har rätt i din egen diagnostiska bedömning, men jag vill mana dig till försiktighet. Man kan till exempel få psykosliknande symtom utan att ha schizofreni eller annat psykotiskt tillstånd.
Av det följer att jag tycker att det är bäst att ta kontakt med BUP. Men din fråga är om du ska göra det nu, när du känner dig symtomfri eller när du ska göra det.
Jag är lite förvånad över att du inte tog kontakt med BUP när det var så hemskt som du beskriver. Jag undrar om ingen i din familj har lag märke till att något inte står rätt till med dig eller om du har lyckats att hålla dina plågsamma tankar och förnimmelser helt hemligt.
Hur det än var vill jag säga att om du får tillbaka eller känner att dina symtom kommer smygande ska du omedelbart ringa till BUP. Du har varit patient på en BUP- mottagning så det är bäst att ringa dit och berätta vilka svåra symtom du har fått och be att få komma snarast.
Men även om du nu inte har symtomen just nu är det rekommenderat att ringa till samma BUP-mottagning. Du ska berätta vad du haft för besvär så som du beskrivit i ditt mejl. Du ska också säga att du är rädd för att de kommer tillbaka och vill veta om man kan förebygga ett sådant hemskt lidande du hade under flera månader. Och inte minst vill jag start rekommendera att du berättar för dina föräldrar eller någon vuxen i din familj om detta och få stöd sedan av dem om och när symtomen kommer tillbaka. Detta säger jag även om det är möjligt för dig att kontakta BUP på egen hand.
Till sist korta svar på dina korta frågor.
Ja, man kan ha psykos som tonåring men det kan handla även om symtom som "härmar" psykos men inte är psykos.
Vad som händer på BUP kan du läsa om i den bifogade sammanfattningen nedan men tillvägagångssättet kan variera mellan olika mottagningar och också utifrån patientens individuella omständigheter och personlighet.
Ja, man kan önska en kvinnlig behandlare.
Om och när man ska träffa en läkare är också en bedömningsfråga. Långt ifrån alla symtombilder på psykisk ohälsa kräver läkarbedömning/behandling. Man du ska ta upp frågan på mottagningen om du vill träffa en läkare.