Varit med om ett övergrepp och har inte vågat berätta
För ett år sedan var jag med om ett övergrepp av 2-4 killar, när jag skulle gå hem... Allt bara blev svart och mår bajs dåligt efter det. "Tappade" mig själv och min självrespekt. Har ej vågat berätta för någon än, vet ej hur jag ska gå till väga.

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss. Först av allt vill jag djupt beklaga att du blev utsatt för det här.
Det är en vanlig reaktion att det kan kännas svårt och jobbigt att prata om det. Du är inte alls ensam om att känna så. Man kanske vill göra allt för att förtränga det och vill bara glömma och gå vidare.
Övergrepp kan ofta lämna spår för lång tid efteråt. Det är mycket vanligt att man kan reagera med att få ångest och bli ledsen och nedstämd. Många kan få svårt att sova och ibland få mardrömmar.
Precis som du uttrycker så kan självkänslan drabbas hårt av övergrepp. Fastän man inte har den minsta skuld till det brottsliga övergrepp som skedde så är det en mycket vanlig och mänsklig reaktion att drabbas av olika känslor av skam, skuld och rädslor efter övergrepp. Den här reaktionen kan ibland göra att man kanske börjar anklaga sig själv. Fastän man inte alls har skuld till det som skett.
Oavsett hur du har reagerat så är det normalt att du har reagerat. Men det är också viktigt att du kan få stöd i att återupprätta dig själv och din självrespekt igen som du märker har blivit påverkad.
När man blivit utsatt för sexuella övergrepp så hjälper det ofta att börja prata om övergreppet. Det är viktigt att du kan få stöd till att börja bearbeta det. I en samtalskontakt så kommer du att få vara med och styra så det ni pratar om blir i din egen takt.
Ett första steg kan även vara att vända dig till din Elevhälsa, för samtal hos skolkuratorn. Skolkuratorn  kan även vägleda en vidare till kontakt med BUP när man behöver det.
Du kan också få hjälp med en samtalskontakt hos behandlare på ungdomsmottagningen. Du kan kontakta dem på egen hand.
Om du vill så kan du få råd och stöd via Unga Boj, brottsofferjouren. Där kan man vara anonym om man vill ställa frågor om ett brott man blivit utsatt för. På deras hemsida så kan du läsa mer om du skulle vilja göra en polisanmälan men de tvingar ingen att anmäla om man själv inte önskar det.
Du kan också ringa anonymt till en kurator på BRIS för att få rådgivning om du har andra frågor som du behöver få hjälp med.
Jag tycker det vore bra om du får börja prata med någon. Du är inte förstörd på något vis, även om man kan hamna i att känna sig så efter övergrepp.
Du är inte ensam!