Jag vill veta vad det är för fel på mig
Hej. Under hela mitt liv har jag varit extremt impulsiv och fått grova humörsvängningar och vidare. Jag har alltid varit lättirriterad på folk som beter sig dåligt och kontrollerar inte det jag säger till dem. Sen vissa dagar kan jag ha jätte högt självförtroende o vissa dagar kan jag hata mig själv o inte tycka jag är värd o leva. Under 7an blev fick jag engång så bra självförtroende att jag la upp massa konstiga saker o inte brydde mig om vad andra tyckte o ja tyckte ja va bäst. 3 dagar senare tog jag bort de då alla började hata mig, sprida rykten osv då ja bad många dra åt helvete men jag senare började må dåligt ännu igen. Vissa dagar kan jag ha sovit 5h och endå vara ute hela natten o hela dagen nykter med full energi o andra dagar tvärtom. Och min koncentration har aldrig varit bra. Ibland hatar ja alla mina kompisar o ibland är jag jätte glad att jag har dom och likadant med relationer då jag inte kan lita på mig själv då ja får känslor för nån i några veckor o sen finns dom inte mer o dee drf alla mina relationer har gått åt helvete. Jag har väldigt mycket psykisk ohälsa i min familj då min farfar är paranoid. Pappa är bipulär och min syster har anorexia. Ja ska göra en utredning snart för adhd/add men jag är osäker på vad det är för fel på mig och jag vet inte om jag är bipulär eller en tonårsgrej eller om jag har adhd/add eller inte...
V

BUP svarar:
Hej!
Du undrar vad det är för fel på dig. Jag kan verkligen förstå din önskan att få reda på om du uppfyller kriterierna för ADHD eller ADD eller om du har samma diagnos som din pappa. Jag skulle inte vilja beskriva någon funktionsnedsättning eller diagnos för ett fel mer som en svårighet eller en beskrivning av ett tillstånd.
Att det kan vara påfrestande och svårt att leva med vissa diagnoser har du ju sett på nära håll. Dina egna upplevelser och dina pappa, farfar och syster olika diagnoser. Det är inte konstigt om du känner igen dig och funderar över om du också skulle kunna vara bipolär.
Jag tycker att det är bra att du ska påbörja en utredning och ta reda på om du skulle ha ADHD eller ADD. Det som är viktigt är att de som du ska träffa får information om den psykiska ohälsa som finns i din familj så de kan väga in dessa faktorer i bedömningen och eventuellt fastställande av diagnos.
I ditt brev är du bra på att beskriva din personlighet. Din impulsivitet, humörsvängningarna och koncentrationssvårigheter. Mitt tips och råd är att du kan använda innehållet i brevet som stöd för att beskriva vad som är svårt för dig och att du kan svänga från att ha bra självförtroende till att du ogillar dig själv väldigt mycket. Att du växlar mellan att gilla dina kamrater och andra stunden be dom dra åt pepparn.
Lycka till med utredningen och jag hoppas att du får svar på dina frågor du undrar över.