Vill avdiagnostisera en tidigare ADHD-diagnos
Hej BUP,
Jag blev diagnostiserad med ADHD när jag var runt 8 års åldern. Det är så att jag vill gärna bli soldat i försvarsmakten eller polis men dom har som krav att man inte får ha ADHD. Min fråga är ifall man kan avdiagnostisera en diagnos eftersom jag varken känner av något från ADHD eller tar mediciner för den längre.
AC

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Jag tycker du tar upp viktiga funderingar som du behöver få svar på.
Som jag förstår det så har du haft insatser och medicin för ADHD när du var yngre men sedan har dessa problem minskat när du blivit äldre.
Så är här kan det se ut för en del barn som haft ADHD- symtom när de var yngre, men som sedan upplever att dessa problem minskar och kanske mognar bort när de blir äldre. För andra personer så kan dessa svårigheter även finnas kvar upp i vuxen ålder.
För att svara på din fråga; -Ja, det går att ta bort tidigare diagnoser om man är symtomfri. På det viset är en diagnos en beskrivning av nuläget för en person, även om man haft en svårighet för länge sedan.
Det enklaste sättet är att du och dina föräldrar kontaktar den mottagning där du gjorde utredningen och tar upp din fråga om att få hjälp med en förnyad bedömning.
Den här frågan kommer upp då och då från ungdomar som har upplevt det på ett liknande vis som du gör. Därför borde den mottagning som gjorde din utredning också kunna hjälpa dig med din fråga.
Lycka till!