Får man fortsätta gå på BUP ett längre tag?
Jag har gått på bup i över ett år nu och läget är ungefär likadant, sämre på flera sätt, sen jag först kom dit. Är det normalt? Jag älskar min psykterapeut, hon är höjdpunkten på min vecka vilket kanske låter töntigt men hon är verkligen så bra! men nu är jag rädd att de ska sparka ut mig (ingen har antytt detta men ångest är inte logiskt(...Jag vill inte gå dit för alltid såklart men jag vill inte heller att bup ska ge upp hoppet om mig, speciellt när jag själv känner för att ge upp hopp mer än någonsin..min fråga lyder: får man fortsätta gå på bup även om man inte blir frisk på ett längre tag?
Rädd och i behov av hjälp

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du kommer att få avsluta samtalen på BUP eftersom du tycker att du inte blivit bättre. Du säger att du börjar ge upp hoppet om en förbättring men du säger också att samtalen med din psykoterapeut betyder mycket för dig.
Det kan ta tid innan man ser en förändring. Och man kan fortsätta gå på BUP även om det tar tid att nå dit.
Men kanske känner du själv en otålighet över att det dröjer? Du tycker om din psykoterapeut och du tycker samtalen känns bra. Men kanske undrar du om samtalen kommer att hjälpa dig?
När man gått i samtal under en tid blir också personen man träffar viktig och man kan bli rädd för att våga lita på att personen kommer att finnas kvar.
Detta är alla frågor som jag tycker du ska ta upp med psykoterapeuten. Kanske tycker du det är svårt att ställa dem till terapeuten eftersom du istället frågar oss, men jag tror inte du behöver vara rädd. Terapeuten kommer säkert att förstå att dina frågor är något betydelsefullt att tala tillsammans om.