Slagen och kränkt av familjen
Hej!
jag undra vad jag borde göra då jag blir kränkt av mina föräldrar och min storasyster blir slagen av de och de säger att jag är dum, onödig, oanvändbar osv..
När min storasyster blir slagen av mina föräldrar så slår hon också mig...
Mår så dåligt och en gång försökt ta livet av mig men misslyckats... vad ska jag göra?
Sad girl 333

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du skrev till oss. Det låter som att du har det jobbigt hemma och att det blir jobbigt i hela familjen. När man har det som du beskriver behöver man hjälp. Finns det någon eller några andra vuxna som vet hur du har det? Det är viktigt att du inte går runt och bär på detta själv.
Finns det någon vuxen till exempel i din skola som du kan ha lite förtroende för och som du skulle kunna prata med och berätta om det du berättar för oss? Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, sjuksyster eller någon lärare eller mentor. Du kan också gå till ungdomsmottagningen. Där finns det vuxna som är vana vid att möte unga som har det svårt på olikt sätt.
Du behöver vuxna som vet hur de skall hjälpa dig så att du kan få det lite bättre hemma. Du kan också gå in på en hemsida som heter Koll på soc. Där kan du läsa vad du har rätt till för hjälp och vad du har rätt att slippa. Till exempel slippa att bli kränkt eller bevittna våld mot din syster som sen ger sig på dig.
På Koll på soc kan du också chatta och ställa frågor som socialtjänsten svarar på och där kan du vara anonym. Tänk på ditt brev till oss som första steget mot att få det bättre och att du nu skall ta nästa steg för att du skall få hjälp.
Läs gärna mer på de länkar jag skickar med.
Lycka till!