Mår inte bra nära min pappa
Hej!
Jag mår inte särskilt bra nära min pappa. Ända sen jag var liten har jag alltid fått höra allt jag gör fel och han skriker på mig varje dag. Jag blir kallad mongo och psykopat ganska ofta. Jag har försökt prata med han men det leder ingen stans, jag har även pratat med mamma men hon säger bara att jag får stå ut. Men jag orkar inte längre. Jag vet inte vad jag ska göra åt det och vill bara försvinna. Jag har inte berättat för någon förutom mig mamma hur jag känner men hon undviker ämnet och kör på ”allt kommer bli bra”. Jag önskar nästan att jag bodde på fosterhem eller helt enkelt hade andra föräldrar. Så en fråga är hur jag ska göra för att må bättre och vad ni tror kan göras.
T

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad bra att du reagerar på din pappas tilltal och jag tycker du är modig som både har pratat med din pappa och mamma om det. Det är naturligtvis svårt att må bra när din pappa skriker på dig och kallar dig nedsättande saker.
Jag tänker att det är svårt att inte bli påverkad. -"Varför är han så mot mig? Tycker han det är något fel på mig?"
Jag tänker att det är lätt att få sådana tankar om sig själv och om du får det, tänker jag, att du får tänka att det är inte dig det är fel på utan honom -din pappa. Vad är det för fel på honom som får honom att vara så mot dig?
Du skriver att du inte berättat för någon förutom din mamma. Det kanske du ska göra så du har någon att prata med om hur du har det och som du också kan prata med om vad du kan göra . Du kan ringa Bris och få stöd och hjälp av dem. Men jag tycker framför allt att du ska du ta kontakt med skolkuratorn eller med en ungdomsmottagning. Kanske skulle du då också kunna få hjälp att prata med din mamma så att hon förstår hur hon ska kunna hjälpa dig. Kanske hon också behöver hjälp? Är hon rädd för din pappa? Är hon rädd att skydda dig? Kanske kan du prata med din mamma om det.
Lycka till!