Inget förtroende för föräldrarna
Den senaste tiden har jag haft jätte mycket självmordstankar och mått jätte dåligt inombords men jag kan inte prata om det för mina föräldrar för att jag i te har något förtroende för dem längre.
V

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter jobbigt, både att du har självmordstankar, men också att du inte kan prata med dina föräldrar för att du inte har något förtroende för dem. Har det hänt något som gjort att du inte har förtroende för dem?
Finns det någon vuxen i din närhet tror du som du skulle kunna känna förtroende för och som du skulle berätta för om hur du känner dig? Ibland kan det finnas någon lärare på skolan eller en skolkurator eller skolsköterska. Fundera över det för att det låter som att det är viktigt att du får hjälp med att du mår så dåligt inombords.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen. Där är man van vid att möte unga som har bekymmer som liknar dina. Jag tycker också att du behöver hjälp av någon att prata med dina föräldrar om att du mår så dåligt som du verkar göra. Föräldrarna behöver veta och samtycka om det är BUP man behöver gå till. Det låter också som något viktigt att du får hjälp så att du kan prata med dina föräldrar igen. Att du åtminstone kan tänka att de vill vara till hjälp för dig och så att ni tillsammans kan klara ut hur det kommer sig att du inte har förtroende för dem nu.
Kanske är det så att alla de här sakerna spelar en roll i varför du mår så dåligt att du tänker att du inte skall leva längre. Försök att tänka att skriva brev till oss var första steget mot att försöka få det lite bättre. Nu skall du försöka ta nästa steg mot det.
Lycka till!