Börjar få symtom på psykos eller något liknande
Hej!
jag tror jag börjar få symptom på psykos eller något liknande eller om det bara är min fantasi. Jag har under flera år hört min mamma skrika mitt namn som kanske ett kallande, i en skrämmande ton och rädd ton. Jag har kanske hört dem en gång per månad eller en gång per tre månader, men aldrig har jag hört någon annans röst. Idag hörde jag människor som skrattade. Dt var tjej röster och jag kunde se dem i huvudet hur de skrattade. Jag tror också hela tiden att någon filmar mig på kanske en övervaknings kamera eller något liknande. Jag måste hela tiden hålla för kamera linsen på min telefon t.ex. det känns som om insekter kryper upp för mina ben väldigt ofta. Jag har också fått ett mer onormalt tänkande den senaste månaden. Jag t.ex måste kunna döda insekter och djur utan att tveka, alla människor som börjar bli vän med mina vänner eller mitt crush måste försvinna eller och skadas. Jag gör också en massa saker för att göra mig själv starkare som att t.ex måste jag kunna stå ut med och se äkliga saker som blod i filmer och så (för någon månad sen kunde jag knappt blöda själv för hatade blod så mycket) jag känner också att jag måste se mitt blod flöda och försöker då på olika vis att få fram blod. Jag har också fått vanan att måla med mitt blod på mig själv som t.ex en yxa eller att skriva saker och rista in saker i mig själv. Känner också att jag måste ha märken från sår och skärningar på min vänstra vrist. Har det senaste året isolerat mig väldigt mycket och träffar knappast vänner utanför skolan anser också att det inte är värt tiden typ. höll på att glömma men ibland gör fysisk smärta inte ont längre och då försöker jag känna smärta ännu mer och sen så tycker jag också att det gör ont men att det finns värre smärta så då tycker jag att den smärtan är löjlig och är ingenting och jag kan hålla inne det för så ont gör det egentligen inte utan det är bara jag som inbillar mig det eller överdriver. Det är svårt och förklara och jag är ledsen om det blev väldigt krångligt men jag har försökt lista ut det själv så länge nu vill bara ha svar men vet inte hur jag ska förklara och ibland vet jag inte hur jag känner. Jag kan inte heller prata normalt med min mamma. Jag måste skrika för jag blir så irriterad och arg bara av att höra hennes röst ibland. vet inte vad som händer undrar om det är påriktigt eller bara min fantasi. (pratar med kurator också)
tacksam för svar
matt

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar - psykos eller fantasi? Jag förstår att du undrar för du upplever att du inte riktigt förstår vad som händer med dig. Men det låter som skrämmande och hemska upplevelser hur det än skulle benämnas.
Du behöver prata om de här sakerna och du behöver få riktig hjälp. Du har försökt lista ut själv länge skriver du samtidigt som du har isolerat dig. Bra att du skriver till oss och undrar hur du ska göra.
Du skriver att du har en kuratorskontakt. Har du berättat för hen det du beskriver i ditt brev? Jag tänker att om du gjort det kanske du inte skulle behöva skriva till oss? Och kanske hade du inte varit så ensam med att försöka förstå ditt "onormala tänkande" och en del "onormala" saker du gör mot dig själv?
Jag tycker du ska berätta för din kurator allt det du berättar i ditt brev till oss -om du inte redan gjort det och be hen hjälpa dig ta kontakt med BUP och hjälpa dig berätta för din mamma hur dåligt du mår.
Ditt brev beskriver väldigt bra hur du har det -hur fruktansvärt du har det! Du ska inte själv behöva göra massa otäcka saker för att göra dig själv starkare eller mindre sårbar eller olika försök att skydda dig mot elaka misstankar eller olika slags kryp. Allt det här går att prata om. Allt går kanske inte att förstå på en gång men du kommer att känna dig tryggare och må bättre. Om det känns svårt att prata om detta kan du kanske visa ditt brev och vårt svar?
Så ta kontakt med din kurator så snart du kan och berätta hur du har det och be hen hjälpa dig att prata med din mamma så att du kan få kontakt med BUP där du bor.