Varför får jag inte prata med någon på BUP?
Hej!
Jag undrar varför jag inte får prata med någon på bup.
Min mamma har ringt och frågat hur det fungerar om man misstänker att man har social fobi, men hon sa att kvinnan i telefonen sa att man måste ha typ speciella själ för att få gå till bup.
Hur ska jag göra för att få reda på om jag har diagnosen och för att få prata med någon om det?
.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Kanske blev det någon missuppfattning i telefonsamtalet? Du behöver ingen diagnos eller speciella skäl för att gå till BUP. Det ska räcka med att du har ett psykiskt problem som innebär ett psykiskt lidande och/eller skapar svårigheter i din vardag.
Om du undrar om du har social fobi så har du säkert problem som gör det svårt för dej.
Så jag tycker att din mamma ska ringa igen och kanske vara lite mer tydlig när hon beskriver dina problem, så att BUP förstår att det här verkligen är ett problem för dej.
Du skulle också kunna gå och prata med skolpsykologen/skolkuratorn och be dem hjälpa dej och din mamma. Bra att du skriver till oss och inte ger upp så lätt!
Det är bra att du söker hjälp och vill göra något åt dina svårigheter.
Lycka till!