Sexuella tankar om min familj
Hej jag är 14 år. Under 2 månader har jag haft sexuella tankar om familj och släktingar. Detta har gjort så att jag måt otroligt dåligt. Jag har även provar på att exempel jucka på nån släkting. (ungefär 1-2 år sen) är jag sinnessjuk? Jag har inte berättat detta för nån utan bara berättat att jag mår dåligt. Kommer jag inte orka detta mer? Har jag någon diagnos, är jag en psykopat? Jag har nu i ungefär 3 år tänkt på tankar om min familj som sexuellt och nu har det blivit ännu mer. Det är som att en del av mig vill må dåligt! Vad ska jag göra?jag vill att allt ska bli normalt igen. Då jag mår bra. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Det raka svaret på din raka fråga är: nej, man är varken sinnessjuk eller psykopat bara för att man har sexuella fantasier om sina familjemedlemmar. Jag går ännu längre och säger att det är inte ens speciellt konstigt att man som barn eller ungdom tänker på sina närmaste utifrån ett sexuellt perspektiv.
Sexualiteten utvecklas i tysthet hela tiden, men denna utveckling nästan exploderar när man kommer in i puberteten och produktionen av sexuella hormoner tar fart på riktigt. Även om man inte pratar så mycket om det har barn redan från förskoleåldern sexuella lekar som ingår i den normal utvecklingen. Och att det finns olika situationer i familjelivet, till exempel nakenhet hemma, i badrummet, ligga nära intill varandra som förklarar att tankar med sexuellt innehåll lätt och på ett naturligt sätt kan dyka upp.
Det grundläggande är att alla sexuella handlingar alltid ska vara frivilliga och att alla parter (det gäller även barn emellan) ska känna sig bekväma med det som sker. Men tankar i sig är tillåtna och skadar ingen.
Att du har sexuella fantasier om dina familjemedlemmar är alltså inte problematiskt i sig. Däremot är det problematiskt att du mår dåligt av dina sexuella fantasier och börjar tro att det är något jättefel på dig.
Sedan kan det finnas andra omständigheter som påverkar dig just i detta sammanhang och som jag inte kan veta någonting om. Till exempel om du tittar på porr eller om det finns något annat runtomkring dig som triggar din sexualitet - förutom att du är i den ålder när den sexuella energin på riktigt kommer igång.
Utifrån att du mår dåligt och i viss mån har förvirrade tankar om vad ditt sexuella intresse betyder, rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen.
Om du tänker på vad jag sagt om den normala sexuella utvecklingen hoppas jag att du förstår att du inte behöver skämmas ett dugg! Det är viktigt att du får klarhet kring detta tema och befrias av självanklagande tankar och börjar må bra igen. Så att som du skriver: "allt ska bli normalt igen".