Mina kamrater tror jag har ADHD
Hej!
Jag är en kille som precis börjat 8an och tror verkligen jag har ADHD. Mina kompisar som har det tror också jag har ADHD och några av mina lärare har nämnt det. Har stora problem med att koncentrera mig under genomgångar då jag inte kan sova på nätterna och blir extremt rastlös.
Har försökt snacka med mina föräldrar om att jag ska få sömntabletter och att jag borde utredas för ADHD men dom tror inte på att jag behöver det. Dom tror liksom inte att deras barn kan ha någon diagnos eller något.
Så skulle verkligen behöva hjälp med hur jag kan gå tillväga för att börja en utredning utan mina föräldrar och så :)
KanInteSittaStill

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är klokt av dig att fundera i dessa banor. Bra att du pratat med dina kamrater som är inne på samma linje att du kan ha ADHD. Några lärare du har verkar dela din uppfattning att du har svårt att sitta still och att koncentrera dig på lektionerna.
Mitt råd till dig är att prata med din mentor i skolan eller någon av lärarna som du har förtroende för och  som delar din bild av vad som är svårt för dig i skolan. Lärarna kan förhoppningsvis vara med och stötta dig i att övertyga dina föräldrar att det är viktigt för dig att utreda om du skulle uppfylla kriterierna för ADHD. En annan möjlighet är att du pratar med skolsköterskan. Skolan vet var ni ska vända er.
Dina föräldrar behöver vara med på att göra en utredning
Om inte dina lärares synpunkter räcker för övertyga dina föräldrar är det viktigt att du fortsätter att stå på dig och inte ge upp. Att du fortsätter att berätta för dina föräldrar att det här är viktigt för dig - att få frågan om du har ADHD eller inte besvarad.
Innan utredningen kommer igång finns det anpassningar som går att göra i skolan. Ifall du behöver mer stöd av lärarna, då du inte uppfattat alla instruktioner på genomgångar, behöver du berätta att du har svårt att följa med och ta in all info.
Du kanske behöver få en uppgift i taget eller lov att ta några korta pauser för att orka med. Berätta för dina lärare hur du uppfattar din skolsituation.
Det måste vara jobbigt för dig att inte komma till ro på kvällen. Det utöver dina koncentrationssvårigheter påverkar din ork att klara av skolan.
Att du vill utreda om du har ADHD är för mig ett bevis på att du vill lyckas med ditt skolarbete och att du kan reflektera över vad som är svårt för dig och de utmaningar du står inför. Det tyder på mognad och att du är en klok kille.
Lycka till!