Knappt någon motivation att göra något överhuvudtaget
Hej!
Jag är en tjej på 17 år och jag är väldigt orolig över min mentala hälsa. Jag har svårt att komma ur sängen och har knappt någon motivation att göra något överhuvudtaget, jag tycker inte sånt jag tyckt om tidigare är kul längre, jag vill endast sitta i min säng och må dåligt.Pga detta har jag inte kontakt med mina närmaste kompisar längre vilket gör att jag mår ännu sämre. Det har gått så dåligt att jag nästan skippat en hel termin förra året och F:at i totalt 7 ämnen.
Jag har en grov ångest hela tiden, det är som ett tryck mot bröstet, som att jag inte kan andas, det känns som att allt runt mig springer och att jag sitter fast på samma ställe, jag kan inte ta mig någonstans. Jag har även en väldigt grov Oneirophobi, jag har haft väldigt jobba mardrömmar i drygt 2 år nu och jag sover inte längre.
Jag vet inte vem jag ska vända mig till, jag vet inte om detta är allvarligt. Det känns som att jag tar på någon annans tid, som att någon annan har värre problem än mig. Är det värt att kolla upp det ifall jag har någon allvarlig diagnos som depression eller ångest eller låter det som ett problem man kan fixa hemma själv? Tack för hjälpen
Aiko

BUP svarar:
Hej Aiko!
Så bra att du kontaktade oss. Som jag förstår det så har du kämpat mycket på egen hand för att försöka lösa de här problemen. Men att det känns som du sitter fast, att du känner dig hindrad av ångest, av en långvarig sömnbrist och känsla av fysisk och psykisk utmattning.
Det här tänker jag att du behöver få hjälp med. Det är i sådana här situationer som du berättar om som det är meningen att man ska ta hjälp och behöver få hjälp.
Med tanke på att du länge har haft så svårt med sömnen så kan du börja ta hjälp av läkare eller psykolog på vårdcentralen. Det brukar vara svårt att få nya krafter om man sover väldigt dåligt under lång tid. Sömnbristen kan lätt leda till att man mår än sämre och får mer besvär med ångest och nedstämdhet. Många gånger kan hjälp med sömnen bli ett första steg på vägen.
Förutom hjälp med sömnen så skulle du också behöva en samtalskontakt. Att du får hjälp att gå igenom mer hur du mår och reda ut om det är en depression som ligger till grund för dina problem, eller om det hänger ihop med andra svårigheter.
Du kan läsa mer här på vårdguiden 1177 om vart man kan vända sig för en samtalskontakt.
Ett annat tips är att kontakta ungdomsmottagningen där du bor.
Det verkar även viktigt att du kan få hjälp att förstå mer om att du drabbas av dessa mardrömmar. Ibland kan man ha varit med om svåra saker tidigare i livet som sedan kommer tillbaka i skrämmande mardrömmar. Andra gånger hänger det ihop med andra saker som du kan behöva då gå igenom mer om.
Om det är möjligt för dig att försöka höra av dig till dina gamla vänner så kan det även vara en viktig sak. Ibland kan man lösa problemen som uppstått med sina vänner. Ibland kan man få kontakt igen, och få ge en förklaring till att man dragit dig undan.
Du kan också söka stöd socialt via föreningar som Tilia eller Tjejzonen.
Du nämner att du missat mycket i skolan. Då kan skolan och Elevhälsan hjälpa dig med en plan kring det. Det händer att man kan ha missat mycket i skolan och kanske ibland en hel termin eller ett helt läsår, men det går att få hjälp från skolan och komma igen.
Man kan få ha anpassade studier på gymnasiet eller hjälp med andra lösningar så att du kan se en väg framåt även kring det. Du kan kontakta din lärare eller din skolkurator för att börja få hjälp även med den delen.
Så tveka inte att ta en kontakt!