Får panik så fort jag har ätit
Hej
jag är 14 år och har under typ ett halvår mått väldigt dåligt, skärt mig, gråtit o velat ta livet av mig. Och mina föräldrar har sökt hjälp och jag går o pratar med en psykolog.
Men jag mår också så dåligt av mat och att vara tjock. Jag tänker hela tiden på vad jag äter, hur mycket kalorier osv. Jag får bara äta ett visst antal men det är MAX! Men ändå får jag panik så fort jag har ätit för jag känner att jag ätit för mycket. Det är jobbigast i skolan för då kan jag inte kräkas eller träna. Är jag hemma själv efter att ha ätit spyr jag så ingen kan se mig. Men det finns också ett till problem när jag är hemma själv o det är att jag bara trycker i mig massa onyttigt o sen får jag ångest o spyr, vad är felet på mig? Jag gör ju allt för att inte äta men så gör jag så ändå. Jag kan liksom inte stoppa mig själv att inte trycka i mig mat/sötsaker.
Jag känner hela tiden mig ful, äcklig o tjock, men allt skulle bli mycket bättre om jag var smal, jag skulle må mycket bättre. Men varför håller jag på o trycker i mig massa ändå??!!!!och tänker så jävla stört? Jag tänker liksom på mat hela tiden o planerar vad o hur mycket jag ska äta. Jag försöker att inte tänka alls men det går inte, så fort jag har ätit vill jag bara dö. Jag fattar inte hur andra kan äta hur mycket som helat utan att gå upp i vikt? Så fort jag äter lite känns det som om jag går upp ett kilo
Vad är fel med mig?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du redan har kommit igång med en samtalskontakt hos en psykolog. Det låter även väldigt bra att dina föräldrar är insatta kring hur dåligt du mår just nu.
Du skriver till oss att du också mår så dåligt av mat och du berättar att du har ångestfyllda tankar kring mat, men också att du framkallar kräkningar efter du ätit.
Alla dessa reaktioner är mycket vanliga att man drabbas av vid en ätstörning. Ätstörningar kan ju visa sig på lite olika sätt, men det som är gemensamt är att man hamnar i stark ångest kring mat och vikt.
Steg för steg så blir man allt mer påverkad av den ständiga bantningen.
Du undrar om det är något annorlunda med dig eller kanske rent av om det är något fel på dig? Jag förstår att du kan känna det så, många gör nog det och tvivlar på sig själv. Men det här problemen som du berättar om stämmer verkligen in på hur man brukar reagera och känna vid ätstörningar.
Det här är något som du kommer kunna bli bra ifrån. Det är inte heller på något vis ditt fel eller skuld att du hamnat i den här jobbiga situationen. Man brukar förklara ätstörningar med att det är många olika saker som spelar in i att en person blir drabbad. Men det går att få bra hjälp.
Det som blir min fråga är om du kunnat prata med någon om det här ännu? Eller är det så att du är helt ensam i att veta om det här?
Jag tänker att det är nödvändigt för din behandling, att du även får hjälp med den här biten också. Du berättar verkligen hur du lider av det här och vilken ångest det ger dig. Därför vore det väldigt bra att du pratar med din psykolog om det här så snart det går.
Då kommer också din psykolog kunna hjälpa dig att förstå mer om de här känslorna och jobbiga tankarna du hamnar i. Du kommer kunna få råd och stöd, så din ångest kring maten kan minska.
Jag skickar med information om olika ätstörningar och som du kan läsa om du vill.
Försök att prata med någon vuxen om det här så snart det går och - ge inte upp!