Blir nedstämd på hösten
Hej
Jag är en snart 15:årig tjej som skulle vilja ha hjälp. Sedan några år tillbaka har jag blivit väldigt nedstämd och haft olika skumma tankar som gör mig ledsen och förvirrad, ibland självskadebeteende, självmordstankar och typ tvångstankar. Dessa perioder har alltid börjat vid ungefär samma tidpunkter precis efter sommarlovet men gått över efter jul någon gång. Jag tror inte att det är normalt och jag känner att det börjar bli tröttsamt nu, även om jag typ vet att det bara är en period och att det kommer gå över då det gjort det innan.
Just nu är jag i en sån period och skadar mig själv, men jag vet inte riktigt varför. Skulle liksom inte säga att jag har en specifik anledning till varför. Som nämnt ovan skulle jag vilja prata med någon som kan sånt här men grejen är att jag verkligen inte vill berätta för mina föräldrar då jag är extremt rädd för hur de skulle reagera. Vågar verkligen inte. Därför undrar jag om det finns något sätt att gå till väga utan att vara tvungen att prata med mina föräldrar innan. Det skulle förmodligen hjälpa om jag först kunde prata med någon och att jag sedan eventuellt skulle prata med mina föräldrar.
Jättetacksam för svar
Liv

BUP svarar:
Hej!
Du funderar på om det skulle vara bra att börja samtal med någon om hur du mår psykiskt och dina återkommande perioder av nedstämdhet. Det tycker jag låter som en väldigt bra idé.
Du skulle kunna ta kontakt med din kurator på skolan eller vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Om ni tillsammans kommer fram till att du skulle behöva få mer hjälp av, till exempel barn och ungdomspsykiatrin, finns det information på vår hemsida om hur man tar kontakt och hur ett första samtal går till.
Du skriver i ditt brev att du har skumma tankar som gör dig förvirrad och ledsen. Om du sätter dig ner och samtalar med någon och berättar om dina skumma tankar kanske ni kommer fram till att dom inte är så konstiga som du tror. Att det finns fler som tänker på samma sätt.
Tillsammans får ni försöka förstå orsaken till att du efter sommarlovet blir nedstämd och vad du behöver göra för att inte perioden ska bli lika lång och tung för dig. Om du går och bär på självmordstankar är det superviktigt att du berättar om dom tankarna.
Det är viktigt att du får hjälp att hantera dina tankar och känslor så du slutar att göra dig illa. Att du får stöd att våga ta det viktiga steget att prata med dina föräldrar om hur du mår. Det kanske är möjligt att den du samtalar med kan vara med på ett gemensamt möte med dina föräldrar.
Ett råd till dig är att du behöver vara så öppen du bara kan. Att du verkligen berättar allt för den du samtalar med. Vad som gör dig ledsen och nedstämd och vilka tankar du går och bär på innan du skadar dig själv.
Den du träffar kommer naturligtvis ställa en massa frågor till dig så du behöver inte styra hela samtalet själv. Om det är något du glömt att ta upp får du göra det nästa gång ni ses. Min erfarenhet är att det behövs några samtal för att lära känna varandra och att det tar tid att försiktigt känna att det går åt rätt håll.
Det är bra att du är motiverad och vill söka hjälp.
Lycka till