Börjat skada mig själv dagligen
Hej.
Jag är en 18-årig kille som dem två senaste åren har haft en depression och mycket tankar kring självmord. Jag har besökt en kurator och läkare och fått antideppresiv medicin som jag har tagit i ungefär 2 månader. Jag känner mig lite lugnare men har börjat skada mig själv dagligen och har forfarande kvar tankar på självmord. Jag ska få en ny samtalskontakt och är rädd för att inte det heller kommer hjälpa mig, vad ska jag göra ifall det inte blir bättre? Mina föräldrar vet om allting men inte någon av mina vänner. Är mestadels helt tyst i skolan och min frånvaro förra året var hög, vilket oroar mig väldigt mycket på grund av att jag bara vill bli klar med gymnasiet och ta studenten det här året. Har ni något tips på vad jag kan göra för att få så bra hjälp som möjligt?
3377

BUP svarar:
Hej!
Det låter bra att du redan börjat få hjälp med medicin mot depression och att du har blivit något lugnare av medicineringen. Det är också bra att du kommer att få samtalskontakt.
Forskningen visar nämligen att samtal i kombination med medicinering är en effektiv behandling av svårare depressioner.
Det är också en positiv omständighet i ditt liv att dina föräldrar vet om dina svårigheter och förhoppningsvis stöttar dig.
Men behandlingen av svårare psykiska tillstånd både med medicinering och samtal kräver tid, tålamod, och inte minst största öppenhet i kontakten med terapeuten.
Nej, det är inte alls bra att du har börjat skära dig. Jag gissar att ditt tvivel om du kommer att få bra hjälp bidar till ångesten som får dig att ta till självskadebeteende.
Du frågar om tips att kunna få bra hjälp. Jag kan naturligtvis inte säga annat än att du ska ha tålamod med dig själv och ge en chans till behandlingen som kommer att fortsätta även med samtal. Och att du in den kontakten berättar allt som rör sig i ditt huvud och att du håller på med självskadebeteende. Det finns mycket bra och beprövade behandlingsmetoder för detta. Våga lita på det!