Har grova koncentrationssvårigheter
Hej bup! Jag är en tjej på 15 år som mår dåligt. Jag har grova koncentrationssvårigheter som gör att jag inte får godkänd på mina ämnen. Jag mår jätte dåligt över detta och har försökt allt för att förbättra det men inget funkar. Har haft det sen jag var liten. Det är jätte jobbigt jag vet inte vad jag ska göra längre är jätte orolig vill inte gå ut med alla F i betyg. Har även social ångest som förstör mitt liv, har haft nu i 2 år.
Sara

BUP svarar:
Hej Sara!
Så bra att du hörde av dig till oss när du verkar ha det så här kämpigt!
Du skriver att du själv har försökt göra allt för att förbättra din koncentration, men att det varit svårt.
Då blir min fråga: har du fått insatser och hjälp från skolan med det? Det har du nämligen rätt till. Många, många unga får kämpa mycket med koncentrationen och att klara betygen i skolan. Då har man även rätt att få hjälp kring det genom skolan.
Både din mentor och din Elevhälsa kan hjälpa dig att få mer stöd i skolan. Du kan gå till din skolkurator som ett första steg eller prata direkt med din mentor. Skolor är vana att hjälpa elever med olika svårigheter kring inlärningen.
Problem men koncentration kan hänga ihop med många olika saker. Men oavsett vad det beror på, så har man som elev både rätt och möjlighet att direkt kunna få hjälp för det.
Om du har möjlighet att prata med dina föräldrar om det här, så kan de också hjälpa dig att ta upp det med skolan. Ibland kan man behöva kämpa mycket för att få det stöd i skolan som man har rätt till. Då kan det vara skönt om föräldrarna eller någon släkting även kan stötta en kring det.
Du nämner också att du lider av social ångest sedan en längre tid tillbaka. Det låter ju också viktigt att du kan få hjälp och stöd kring att förstå mer om vad de problemen kan hänga ihop med - om du skulle vilja det.
Ibland förvärras nämligen problem med koncentration och inlärning av problem med ångest och oro. Är kroppen ständigt stressad och man kämpar för att bemästra känslor av oro, så brukar det göra att det blir mycket svårt att samla tankarna och kunna lyssna och ta in information.
Så du skulle även kunna ha stor nytta av att få gå och prata mer med någon om hur du upplever att du känner dig och påverkas i olika sammanhang. Det är också ett vanligt problem, att drabbas av ångest i sociala sammanhang och det finns bra hjälp att få kring det.
Om du önskar så kan du börja ta hjälp och stöd både för dina skolsvårigheter och kring din sociala ångest genom Elevhälsan, hos din skolkurator.
Elevhälsan kan även vägleda en vidare om man behöver få andra insatser.
En annan möjlighet till samtalskontakt är genom ungdomsmottagningen. Dit kan du även vända dig på egen hand.
Via nätet så kan du också få stöd socialt via Tjejzonen eller Föreningen Tilia.