Till skolan för att må piss och åka hem för att må piss
Jag är snart nere på botten i min depression jag vet inte vad jag ska göra jag blir tvingad till att åka till skolan bara för att komma dit må piss och åka hem för att må piss jag har snart ingen kompis kvar mina föräldrar är på väg att ta bort de ända jag mår bra av att göra vilket är min dator. Jag va i kontakt med bup i maj och då mådde jag bäst på mina sista år jag fick hopp och längtade till nästa gång jag skulle dit men jag vet inte vad jag ska göra nu de är 4 månader sen jag va dit och jag börjar förlora hopp jag vet inte vad jag ska göra jag hoppas jag ska få en asperger utredning men jag är inte säker snälla hjälp mig
Anton

BUP svarar:
Hej!
Du skriver i ditt brev att du hoppas få påbörja en neuropsykiatrisk utredning och att din kontakt på BUP gjorde att du fick hoppet tillbaka och såg fram emot nästa samtal. Jag blir glad av att läsa att du tyckte att samtalen hjälpte dig. Ta med dig den positiva erfarenheten.
Nu vet ju inte jag om det är möjligt att återuppta den kontakten eller om det går att samtala med någon annan. Ungdomsmottagningen eller kanske med kuratorn på din skola. Det finns många alternativ att välja på.
Mitt råd till dig är att prata med dina föräldrar och berätta att du mådde bra av dessa samtal och att du hoppas och undrar om det är möjligt att göra en utredning.
En annan viktig information dina föräldrar och personalen i skolan behöver få veta (om de inte redan vet) är att du inte trivs i skolan och att du känner dig tvingad att gå dit. Att din skolsituation gör att du mår dåligt eller mår piss för att använda dina egna ord.
Ni tillsammans behöver hitta en lösning så det känns bättre för dig på din arbetsplats. Om du känner dig utanför, kanske mobbad av andra elever, måste skolan arbeta för att du ska känna dig trygg och med i gruppen på dina villkor.
Om skolan inte fungerar är det inte konstigt att du känner dig nedstämd. Man tillbringar ju så många timmar per vecka i skolan och då ska det ju i alla fall kännas OK att vara där. Inte som du känner det, eller hur?
Jag vet ju inte hur din skolsituation ser ut så jag kan ju inte ge några förslag på lösningar mer än att du behöver berätta hur du upplever din skolgång. Om du har några egna idéer är det ju bra att du berättar dom.
Att du sen är orolig för att dina föräldrar ska ta din dator ifrån dig låter inte heller bra. Om det blir bråk och konflikter runt hur mycket tid du sitter framför datorn behöver ni hitta en lösning på det problemet. Det är ju vanligt att föräldrar tycket att deras barn och ungdomar tillbringar för mycket tid framför datorerna.
Tack för ditt brev och prata med dina föräldrar om utredningen, skolan och att du saknar samtalen du hade i våras.
Lycka till.