Behöver någon som förstår mig
Jag är så oerhört förvirrad och osäker i mig själv. Egentligen (tror jag) jag vet vad jag tycker, tänker och hur jag ser på saker och ting, men där jag bor får jag hela tiden tecken på att mitt tankesätt är fel. När jag pratade med en lärare (vilket jag ångrar grovt) fick jag höra att det är viktigt att jag lyssnar till vad andra har att säga och inte förminskar andras åsikter, vilket jag inte tycker att jag gör. Det som är är att 99% tycker på ett sätt här, om det är grupptryck eller något de själva tänkt mycket på och kommit fram till går ju att diskutera, men helt enkelt är det ständigt jag som är den ensamma som inte har någon annan en sig själv att lita på. Visst kan det hända att jag blir lite otrevlig ibland och tillslut inte orkar lyssna jätteintensivt på vad de har att säga, men kanske kan jag ha mina anledningar till det, nämligen att ingen tar mig seriöst. Det är väldigt viktigt för mig att att stå upp för mig själv även om det innebär att man får alla andra emot sig. Men nu har jag börjat tänka att det var ett misstag, att jag istället borde vart som alla andra så att jag idag skulle känna mig som en del av nånting, höra hemma i min klass. Jag är så osäker nu, det jag tror jag behöver är lite bekräftelse på att jag betyder något för någon annan än mina föräldrar. Jag tror också jag behöver någon som FÖRSTÅR mig, för det är jag inte säker på att ens mina föräldrar gör. Egentligen är jag rätt stark i mig själv, men jag orkar inte bära på hur mycket som helst. Behöver avlasta lite på någon annan.
Outsider

BUP svarar:
Hej Outsider!
Tack för ditt fina och kloka brev. Jag förstår verkligen att du behöver bli förstådd och någon som tar dig på allvar och lyssnar på dig. Jag vet inte var du bor men du verkar vara omgiven av andra som är väldigt lika varandra i tankesätt och sätt att vara. Då kan det vara svårt att tänka annorlunda. Du låter som en stark tjej men såklart kan det ha sitt pris att "sticka ut" och avvika från andra.
Det känns verkligen angeläget att du kan hitta någon som du kan byta dina tankar med utan att du ska behöva känna dig missförstådd och inte tagen på allvar.
Kanske att du skulle kunna hitta någon på tjejzonen. Det är ett forum som vänder sig till tjejer, de har en chattsida dit du kan skriva, kanske kan du hitta någon där som kan förstå dig och eventuellt tipsa dig om andra ställen dit du kan vända dig.
En annan möjlighet kan också vara att du vänder dig till ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningarna är man bra på att möta ungdomar med alla sorters frågor.
Var rädd om dig !!