Vet inte hur jag ska behandla ätstörningen
Jag har fått ätstörningar ganska nyss, men jag vet ej hur jag ska behandla det alltså jag vet inte hur jag ska äta för varje gång jag ska äta så börjar jag må illa och jag vet inte hur jag får bort illamåendet.
Emilia

BUP svarar:
Hej Emilia!
Så bra att du hörde av dig till oss. Det är moget och klokt gjort av dig att be om råd i den här situationen.
Men jag undrar om du har varit hos någon som har pratat med dig om att du har fått ätstörningar? I så fall vore det bra om du kan få gå tillbaka till den personen, så du kan få mer information om hur behandlingen kommer gå till. Det normala är att man behöver få den hjälpen.
Om du saknar en kontakt för dina ätsvårigheter så skulle du alltså behöva få träffa någon som kan hålla i din behandling tills du mår bättre igen.
I en behandling så ingår det att du kommer få gå igenom alla dina frågor om vad och hur du behöver äta. Men också att du får svar på mer exakt vad som händer i kroppen vid ätstörningar. Till exempel att du får hjälp att förstå mer om vad det här illamåendet kan hänga ihop med.
Ofta kan man ju känna sig illamående när man känner oro och ångest. Men ibland kan det vara andra reaktioner i kroppen som påverkar. Då är det bra att du har en egen kontakt som kan hjälpa dig att reda ut vad det hänger ihop med.
Om det är så att du ännu inte har hunnit få hjälp av någon med det här, så finns det flera sätt för dig att få det. Det är bra om du tar en kontakt så snart det går i så fall.
Om du kan prata om det här problemen hemma, med dina föräldrar, så kan de hjälpa dig att få en behandlingskontakt om det känns enklare för dig.
Annars går det också bra att du går till din skolkurator eller din skolsköterska och  börja få hjälp där för dina ätsvårigheter. De kan även vägleda dig till vidare hjälp om du behöver det.
En annan möjlighet är att vända dig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt hos en behandlare.  Dit kan ungdomar vända sig på egen hand för samtal.
Via nätet kan du få råd och stöd genom Ätstörningszonen.
Om du inte redan har en kontakt med som kan stötta dig, så försök att ta steget till det.
Det kommer gå bra!