Svårt att somna och vaknar på nätterna
Hej, i flera månader har jag haft ganska mycket ångest och sömnproblem. Jag har sagt att jag vill gå och prata med till exempel en terapeut men mina föräldrar säger att de tycker att jag överdriver. Jag har svårt att somna och vaknar på nätterna. Mina föräldrar bråkar mycket o just nu är klockan halv tre på morgonen för jag vaknade av deras bråk och kan inte somna om. Jag har skurit mig flera gånger och försökt ta självmord några gånger.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du gjorde helt rätt när du talade med dina föräldrar om att du mår dåligt, för att du inte kan sova och har ångest. I så fall är det helt på sin plats att ta hjälp av en professionell peson.
Det är däremot inte alls bra att dina föräldrar bara avfärdar eller bagatellisera dina problem.
Det är nämligen så att man inte kan överdriva problemet med att inte kunna sova ordentligt på nätterna. Sömnen är livsviktig för oss för att återfå den energi under sömnen som vi har förbrukat under dagen. Utan den återhämtningen blir vi utmattade och orkar inte med det som vi ska orka med. Det är extra viktig med sömn för barn och ungdomar vars nervsystem är i utveckling och en del av denna utveckling sker just under sömnen.
Dina sömnproblem är alltså i sig någonting som du absolut behöver få hjälp med.
Det är uppenbart att dina sömnproblem och antagligen även din ångest hänger ihop med att dina föräldrar har svårigheter i sin relation. Alla barn/ungdomar blir oroliga, stressade och får ångest när de ser att föräldrarna inte trivs med varandra, krockar med varandra.
Barnen brukar uppleva föräldrarnas bråk som någonting som hotar deras trygghet, så att säga livets normala gång. Dessutom har barn/ungdomar sällan möjlighet att påverka föräldrarnas relation sinsemellan och det väcker en känsla av maktlöshet. Att vakna på nätterna av föräldrarnas bråk är verkligen en skrämmande upplevelse. Inte konstigt alls att det blir svårt för dig att komma till ro och somna om.
Men även om det nu är en riktigt jobbig period i ditt liv är självskadebeteende ingen lösning. Ungdomar som skadar sig själva gör det för att minska ångesten, men samtidigt får de ännu flera problem på annat sätt. Det finns annan hjälp och utväg, som jag snart återkommer till.
Men innan dess vill jag säga att självklart ska du leva även om det kämpigt just nu. Du har problem på flera sätt men det finns också hjälp och lösning på flera sätt, som jag nu vill visa för dig.
Först och främst vill jag fråga: när du talade med dina föräldrar har du också sagt att du skär dig och har försökt ta livet av dig?
Har de inte tagit det heller på allvar? Eller du kanske inte vågade säga det?? Alltså, jag vill uppmana dig att du säger också det (om du inte hade gjort det). I så fall kan ni söka hjälp på BUP eller på vårdcentralen som kan ha mottagning för psykiska problem. Du kan kanske visa mitt brev för dina föräldrar om det underlättar för dig att förklara allvaret i ditt mående.
Men om du ändå tycker att det inte går att resonera med dina föräldrar behöver du hjälp i alla fall. I så fall ska du vända dig till elevhälsan och tala med kuratorn eller skolsköterskan. Du kan också börja med att tala med en lärare som du har förtroende för. Du måste samla mod och berätta precis som det är, att du skär dig, att du har självmordstankar, att du inte kan sova av oro och ångest och att det är bråkigt just nu hemma.
Tillsammans kan ni komma fram till hur du kan gå vidare och få även hjälp med att tala med dina föräldrar. De måste ta sitt föräldraansvar, hur svårt det än är med deras inbördesrelation.
Du kan få stöd och mer råd även på nätet. Gå in på tjejzonen.se där du kan chatta och få en så kallad "stora syster" som kan stötta dig. Du kan också gå in på bris.se och chatta där eller tala med en kurator på telefonnummer 116 111.
Gör inte några nya försök att ta livet av dig, gör inget oåterkalleligt. Du ska veta att man även kan gå akut till BUP om man är så ledsen att man bara inte vill leva. Sök hjälp istället på det sätt som jag har sagt här. Ge inte upp din kamp för att komma genom denna mörka tunnel. Det är alltid ljusare när man kommer ut på andra sidan.