Varit med om många trauman när jag var liten
Hej, jag är 15 år, när jag var liten så var jag med om väldigt mycket trauman och en förelder som drack, tog droger och kunde få psykoser när jag var hemma, jag fick en gång se på när min pappa blev nerslagen och hotad med döden, jag lider av mycket ångest och jag tror jag lider av depression eller posttraumatisk syndrom, vet ej men jag mår inte bra iaf. Jag vill göra en utredning för för det men har jätte jätte svårt att prata om mitt mående, även för min mamma, skulle vilja göra en utredning och se vad som är ”felet” utan att hon vet oså att om jag har nån psykisk ohälsa så talar jag såklart om det men vill inte oroa henne i onödan. så min fråga är: kan man som 15åring göra en utredning för psykisk ohälsa utan att förelder vet (i första taget)
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det låter verkligen som att du har varit med om alldeles för svåra saker. Sådana saker som man inte kan ta hand om själv. Och då blir man väldigt påverkad av det och man får det känslomässigt svårt på olika sätt, precis som du beskriver.
Jag tror att du har alldeles rätt i att du skulle ha nytta av att träffa någon på till exempel BUP för att få hjälp med alla dina bekymmer. Att du har svårt att prata om ditt mående är inte svårt att förstå. Det brukar nog kunna kännas så när man, som du, har blivit så skrämd.
Jag förstå att du inte vill oroa din mamma i onödan. Men kanske skulle hon inte hålla med dig om att det är i onödan att prata om att du inte mår bra. Det brukar vara så att föräldrar vill veta hur det är med barnen även om det handlar om sådant som känns jobbigt och svårt. Fundera på om du trots allt inte ska göra ett försök med att prata med din mamma.
För om ni ska till BUP som måste hon veta om det och samtycka till den kontakten. Om det känns alltför svårt kanske det finns någon vuxen på din skola som kan känna något förtroende för och som du skulle kunna prata med. Det skulle kunna vara en mentor, skolkuratorn eller skolsköterskan. Då kan du kanske också kan få hjälp med att prata med din mamma om hur du tänker och känner så att ni sedan tillsammans kan kontakta BUP för att du skall få den hjälp du behöver.
Tänk på att du faktiskt skrev till oss och berättade om hur du har det och om hur du tänker och känner. Och när jag läste ditt brev så var det inte alls svårt att förstå hur svårt du har det. Det betyder antagligen att du kan beskriva dig själv och det som bekymrar dig på ett sätt så att andra kan förstå. Nu ska du därför försöka ta nästa steg och prata med någon som du har i din närhet.
Lycka till!