Har mycket självmordstankar som svävar runt i mitt huvud
Mina kompisar har börjat tycka att jag beter mig skumt, att jag inte äter som jag ska, har inte lika stor aptit... jag kanske kan hålla med om det men sen har jag ju också börjat vara mer ensam i skolan, Pratar inte mycke längre...
Jag gråter mycket när jag är själv också och har mycket självmordstankar som svävar runt i mitt huvud och tänker att det hade varit lättare för mina nära och kära om jag var borta....
Men iallafall så har jag funderat på att gå till BUP nån dag.... Men jag är rädd att man måste ha föräldrars tillåtelse eller ha dem med sig på ett möte...`? Bor hos min mamma och Vill inte prata med  henne om detta.....  Måste man ha föräldrar med sig om man går på ett möte??
Emma

BUP svarar:
Hej!
Vad jobbigt du har det. Du drar dig undan i skolan, låter djupt nedstämd och ensam.  Mycket självmordstankar och tankar att du är en börda för dina nära och kära är för mig ett tecken på att du mår väldigt dåligt att du behöver hjälp snarast.  Hur ska du göra för att få hjälp, stöd och förståelse?  Du skriver att du funderar på att ta kontakt med BUP men tvekar att berätta för din mamma.
Du skriver inte hur gammal du är men oftast behöver föräldrar veta och oftast närvara vid en kontakt med BUP, åtminstone till en början och särtskilt om man är vädligt ung. Har du allvarliga självmordstankar så är det viktigt att du berättar dem och vanligen informeras föräldrar. Jag förstår att detta kan vara ett allvarligt hinder för dig att söka hjälp.
Jag tycker du ska försöka prata med någon om detta som hindrar dig. Det kan du göra genom att ringa Mind-Självmordslinjen och anonymt berätta hur du mår och få råd hur du ska göra för att få hjälp eller också kan du ringa Bris och prata med en kurator. Det viktiga är att du får möjlighet att prata om de hinder du känner att få hjälp nu när du mår så dåligt och verkligen behöver någon att prata med.
Eller kanske har jag fel? Kanske kan du vid närmare eftertanke berätta för din mamma hur dåligt du mår och att du behöver få hjälp. Jag tycker att du måste ge både henne och dig själv den chansen att du får hjälp att må bra nu snarast.
Lycka till!