Ibland får jag som overklighetskänslor
Hej! Jag är jättejätterädd för ibland får jag som overklighetskänslor, eller det känns som att jag inte alls är närvarande! Då tänker jag på det hela tiden och får jättemycket ångest och blir superstressad och tror att jag ska bli schizofren eller har fått någon psykos eller liknade! Sen kan jag glömma bort det i flera timmar och då känns allt jättebra till jag nästan omedvetet ”letar fram”den känslan igen! Jag mår jättebra i övrigt och har aldrig haft speciellt mycket ångest eller så, detta kom för ca 10 dagar sen och är så himla himla rädd och vill egentligen bara gråta! Snälla hjälp mig:(
C

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att inte veta vad som händer och att inte känna sig närvarande kan vara väldigt skrämmande. Jag förstår att du vill veta vad som händer med dig - speciellt som detta är något nytt som du inte varit med om tidigare.  Overklighetskänslor kan bero på många olika saker och det är bra om du låter utreda dig för att få reda på vad det kan handla om. Så ta kontakt med en vårdcentral och berätta om ditt problem så får du hjälp.
Lycka till!