Ett historia av övergrepp
Hi, I’m a girl around 16 that has a past with child abuse and etc, I have quite severe depression and anxiety. I got a mom that always drills me down and makes me feel bad and is controlling and used to abuse me. I have bad a bad self harm habit and each day that passes by my suicide thoughts are just becoming worse. I don’t have anyone to talk with currently and I was wondering if I really need to go to bup with my parents to get help? First time my mom agreed to take me there they said my depression and etc wasn’t bad enough so rejected me and second time my mom didn’t want to come with me since she thinks it’s dumb that I’m feeling this way and that I’m basically a piece of shit. At this point if I don’t get these feelings out or anything else that might help I might end up killing myself and I don’t want that. What am I supposed to do? Who am I supposed to turn to?
Thx
Dia

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skrev till oss och att du inte går och håller allt för dig själv. Det är viktigt att du får hjälp med dina tankar och känslor efter att du bland annat varit utsatt för sexuella övergrepp. Är du skyddad nu så att du kan känna dig säker för att inte bli utsatt av samma person eller personer? Det är en viktig fråga!
Du beskriver att när ni var på BUP så tyckte de inte att din depression var tillräckligt allvarlig. Jag undrar om du inte berättade om de övergrepp som du varit med om då? Jag tycker att du igen ska prata med din mamma om att du behöver få hjälp och att ni då tillsammans kan kontakta BUP igen.
Det är nog viktigt att du då också berättar om att du utsatts för bland annat övergrepp så att de förstår dig och ditt mående på ett riktigt sätt. Du kan kanske också vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med dina erfarenheter. Om de sedan tycker att du behöver ytterligare hjälp så kan de skriva en remiss till BUP.
Du kanske också kan pröva med att prata med någon vuxen på din skola som du kanske kan känna lite förtroende för och som kan hjälpa dig att gå vidare. Det finns hjälp för dig att få och du måste inte må dåligt hela livet och du måste inte vara ensam med dina bekymmer och svåra känslor.
Lycka till!