Känner mig misslyckad och förtjänar inte att leva
Hej, jag har inte mått så jätte bra på sistone. Jag har varit nere och varit arg, ledsen och besviken på mig själv, det känns som jag inte räcker till och att alla är besvikna på mig. Att allting alltid är mitt fel och att jag gör misstag hela tiden, jag gillar inte mig själv någonstans. Börjat 9an och under hela lovet tänkte jag på att jag kommer misslyckas på nationella proven och att jag aldrig kommer få godkänt betyg i matte. Tänker bara på att min framtid kommer bli misslyckad, har fått hjälp i matte men är på 7ans matte nu. Jag vet inte om jag ens kommer klara av skolan längre, jag vill bara försvinna och inte finnas kvar på jorden. Har också mått dåligt över att jag har en vän som alltid har puttat all skit mot mig när vi bråkat. Det har alltid varit mitt fel varje gång vi bråkat, jag har fått tagit skiten av min kompis och alla hon berättar till. Jag sover inte bra och somnar på vissa lektioner i skolan, har skadebeteende och försöker att inte skada mig själv men ibland måste jag göra det för det känns bra. Vet inte vem jag ska prata med och behöver hjälp, jag kan inte leva såhär dåligt längre. Känns som jag är misslyckad hela jag och att jag inte förtjänar att leva. Mår inge bra, hjälp.
Venla

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver mycket om olika misslyckande och att du inte räcker till. Det blir väldigt jobbigt för dig. Det är som om du inte kan värja dig mot att känna dig otillräcklig och dålig. Som att du inte riktigt kan försvara dig mot alla angrepp mot dig själv och får till följd att du känner dig helt misslyckad och undrar om du förtjänar att leva. Men jag anar att du inte är helt tillfreds med att du fått "fått tagit skiten " av din kompis och jag tror du också förstår att allt elände kan inte bara vara ditt fel och att alla är nog inte bara besvikna på dig utan det låter som du har en stark tendens att lägga mycket fel och skuld på dig själv. Kanske kan du börja att säga ifrån både när andra och du själv inte är snälla mot dig?
Du skriver att du inte gillar dig själv någonstans. Hur skulle det vara om du kunde hitta något du gillar hos dig själv? Eller om du kunde tänka att du inte alls är misslyckad bara för att du har svårt med matte? Att du tvärtom är jätteduktig som kämpar på och inte gett upp fast du har det mycket svårare med matte än många andra. Eller att det kommer gå bra för dig oavsett hur det går i skolan just nu.
Du känner nu att du behöver hjälp för att må bättre och att du behöver någon att prata med. Det tror jag också skulle hjälpa dig mycket. Någon som kan hjälpa dig att inte vara så sträng mot dig själv och hjälpa dig se möjligheter.
Har du någon kontakt med din skolkurator? Skulle hen vara någon som du kunde gå till och prata om dina problem? Mycket handlar ju om skolan och hur du har det där. Du skulle också kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Hur mycket känner dina föräldrar till? Känner du stöd från dem eller bara krav? Förstår de hur jobbigt du har det? Om de inte redan känner till hur besvärligt du har det i skolan tycker jag att du ska berätta för dem så att de kan hjälpa dig ta kontakt med en vårdcentral så du får hjälp för dina sömnproblem.
Försök att ta nästa steg nu. Det första steget tog du ju genom att skriva till oss. Det var bra!