Vill hamna på behandlingshem
Hej, jag lider av ett mindre självskadebeteende och har även troligtvis Add. Hur som helst så brukar jag inte skära mig med rakblad utan rakhyvel. Så ärren försvinner typ fast efter ett väldigt lång tag. Är det fortfarande farligt att skada sig med en rakhyvel? Kan man få hjälp? Jag behöver mer än o bara prata utan jag vill hamna på ett behandlingshem.. vet att det låter sjukt att jag vill de men jag behöver liksom hjälp. Har även hoppat från ett tak men bröt bara foten. Mina föräldrar skäller även typ ut mig om de ser att jag skadat mig. Vet att de är för de bryr sig men på något sätt mår jag dåligare av att dom gör de. Vet inte vad jag ska göra:/ tacksam för svar!
Självskadebeteende

BUP svarar:
Hej!
Du ställer ett antal frågor angående ditt självskadebeteende. Men det finns också några anda frågor i ditt mejl som du inte ställer direkt fast de finns med mellan raderna. Jag försöker svara här båda på de uttalade och på de inte klart uttalade frågorna.
Vi börjar med att den avgörande frågan inte är om du skär dig med rakblad eller med rakhyvel eller om du vill skada dig på något annat sätt, till exempel att hoppa från något tak. Självskadebeteende är ett allvarligt tecken på att du inte mår bra, att du upplever en hel del svårigheter som du försöker fly ifrån genom att orsaka ett fysiskt lidande för dig själv. Men det är aldrig någonsin en lösning på något problem. Jag vill upprepa att det gäller oavsett sättet, redskapen eller vad du än väljer att göra för att komma ifrån något som är svårt och smärtsamt.
Du skriver också att du troligen har ADD. Är någonting man håller på att utreda? Vem hjälper dig med denna fråga? Här vill jag i första hand hänvisa dig till skolkurator/elevhälsan eller till en lärare som du har förtroende för och diskutera vad som ska göras för att klargöra denna fråga.
Den andra stora temat är att dina föräldrar vekar välja fel metod att kunna hjälpa dig. Att skälla ut dig för ditt självskadebeteende hjälper inte ett dugg, snarare försvårar dina problem. Att dina föräldrar inte verkar kunna förstå dig kan vara en del av att du mår dåligt och skadar dig själv. Hur du kan nå fram till dina föräldrar är en svår fråga. Men det är så att det ena hänger ihop med det andra. Jag tycker att när du går till skolkurator eller om du talar med någon i skolan måste du berätta även om detta problem. Skolkuratorn kan hjälpa dig med att kunna tala med dina föräldrar så att de förstår allvaret med ditt självskadebeteende.
Därefter finns det olika vägar att välja emellan. Till exempel kan man få rådgivande familjesamtal på kommunens familjeenhet. Eller ni kan vända er till vårdcentralen som numera brukar ha mottagning för psykiska problem, så som självskadebeteende. Det som heter första linjen psykiatrisk vård. Eller ni kan ringa till BUP och söka hjälp där. Men till detta behöver du dina föräldrars medverkan.
Jag kan inte säga något om vilken bedömning du kommer att få angående din fråga om behandlingshem. Jag förstår att du helst skulle vilja komma hemifrån och få en sådan omsorg och förståelse du saknar hemma. Men under alla omständigheter måste du börja med att "bara prata" det vill säga berätta om dina problem. Sedan kan man ta ställning till vilken behandlingsform är bäst för dig. Självklart kan du säga vad du helst skulle vilja göra/välja.
Om du i första hand vill prata om ditt självskadebeteende och dina problem med dina föräldrar utan deras medverkan kan du helt på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen. Även på nätet kan du få mer råd och stöd via chattkontakt om du går in på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se.
Till sist vill jag svara även på den fråga om det är farligt det du håller på med. Svaret är att ja, det är det. Självskadebeteende oavsett form och sätt är riskabelt och leder aldrig till lösning av problem man brottas med.
Ta dig själv på allvar och sök hjälp på de vägar jag föreslår. Det är det du egentligen vill och det är helt rätt ambition!