Funderar på om man kan bli inlagd för självmordstankar
Kan man bli inlagd för att man har självmordstankar/självskadebeteende (om man frivilligt bli inlgagd)? Vilka regler är det då som gäller (sovtider, mobiltelefon, kurator, osv)?
Ångestfylld och deprimerad tjej

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss med dina frågor!
Ja, man kan bli inlagd på BUP:s heldygnsvård om man behöver det. Det allra vanligaste är att man får sin vård och behandling på BUP genom sin öppenvårdsmottagning. Men ibland kan man behöva få vård genom heldygnsvården.
När man blir inskriven på avdelningen så får man också närmare information om vårdavdelningen, vilka tider och regler som finns. Det kan vara lite olika tider på olika vårdavdelningar så därför behöver man få den informationen direkt av personalen där man kommer få sin vård.
Om det är så att du har en kontakt på BUP öppenvård så kan det vara bra om du har möjlighet att prata med din behandlare om det här. Du kan alltid ta upp dina frågor om vården och om du har funderat på om du kan behöva få heldygnsvård.
Behandlare på BUP är vana att hjälpa till i akuta lägen vid självmordstankar. Du kan också få en förebyggande plan hur du tar kontakt vid akuta situationer, och få hjälp med en särskild krisplan. Om du behöver så kan du få akut hjälp samma dag. Ofta kan den akuta hjälpen ges genom öppenvården men ibland så behöver man få komma till en vårdavdelning.
I kontakten med BUP så kan du få hjälp både med dina självmordstankar och med behandling för ditt självskadebeteende.
Det är vanligt att man kan behöva få hjälp med en regelbunden behandlingskontakt på BUP. Ibland kan man också behöva få ha en läkarkontakt. Man kan även få hjälp kring hela sin livssituation, om det till exempel finns stora problem hemma eller i skolan. Då kan BUP även hjälpa till med en plan kring det. Läs gärna mer i informationen från BUP som jag skickar med.
Om du är osäker på hur du kontaktar BUP där du bor så kan du alltid ringa vårdguiden 1177. Då kan du få vägledning om hur du tar kontakt eller behöver få hjälp akut.
Vad rädd om dig!