Var det ett övergrepp?
Hej,
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja och vill inte skriva för mycket för att råka avslöja mig själv. Men jag undrar om killar kan bli utsatta för övergrepp av tjejer/kvinnor? För förra sommaren träffade jag en nära släkting väldigt mycket, som är vuxen. Då tänkte jag liksom inte så mycket på det som hände, men nu mycket senare tänker jag mest att det kanske nog inte var okej att det som hände hände, att vuxna (oavsett kön) inte riktigt ska göra så med yngre personer. Tankarna kring det här håller mig vaken, om det var fel eller inte och det kom liksom tillbaka först när jag skulle vara med en annan jämnårig tjej den här sommaren, men jag kunde inte göra någonting då, kroppen lydde mig inte. Det har nästan uppkommit någon slags konstig smuts i huden som inte går att tvätta bort, men bara först nu.
Men jag vet verkligen inte om det var "fel" eller inte. Jag deltog ju aktivt, sa inte emot eller gjorde motstånd, utan "ville" också liksom, även om det känns fult att säga så. Sen så är ju också kroppen svår att styra, den visar ju tecken om den vill, annars borde man ju inte få stånd och så. Men det känns också fel att kalla det för övergrepp då inget riktigt skedde mot min vilja, men jag fattar inte riktigt varför det har börjat kännas så konstigt nu. Det kanske "kom tillbaka" nu eller jag vet inte. Förlåt om det blev oklart, Men tack ändå.

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss för din fråga är viktig. Först ska jag svara på din fråga om det var ett övergrepp som du utsattes för. Ja, det var det. Och precis som du skriver var du för ung och hen var vuxen. Åldersgränsen för att ha sexuellt umgänge med någon är 15 år och en vuxen person har ansvar för att inte ha det med en ung människa. Och samma lag gäller för både kvinnor och män, vilket kön den vuxne har spelar ingen roll.
Ansvaret är alltså inte ditt, även om din kropp reagerade och sände ok-signaler. Vi är biologiska varelser och det är alldeles naturligt att du fick stånd i den situationen. Kroppens reaktioner rår vi inte över, däremot vad vi faktiskt gör då. Att den vuxna personen inte tog sitt ansvar och stoppade det från början var inte ditt fel.
Du skriver att du inte gjorde motstånd och frågan om hur mycket man ska ”protestera” för att det ska räknas har diskuterats mycket. Jag tänker att det var en person som du tyckte om och träffade ofta. Att ni gillade varandra och då blev det extra svårt för dig att säga nej när hen gick över gränsen. Kanske till och med svårt att upptäcka när det hände. Det är bland annat därför lagen om åldersgräns finns
Att bli lockad in i något som man egentligen inte borde brukar kallas att man blir förförd. Man kan också kalla det ”lurad” och jag skulle säga att det är vad du blev. Särskilt eftersom det var en situation där du var barn och hen vuxen.
Träffar du förövaren mer? Risken finns i så fall att du hamnar i samma svåra situation igen. Det är då viktigt att du kan säga nej och att känna att du har rätt till det, även om du verkade vara med på det förra gången.
Din reaktion att det nu känns konstigt och känslan av att vara smutsig är vanlig hos dem som utsatts för övergrepp. Jag hoppas detta resonemang kan hjälpa dig att släppa obehagskänslorna. Om du ändå känner att du har konstiga känslor efter vad som hänt så kan du kontakta Ungdomsmottagningen där du bor. Där är man bra på att prata om sex och övergrepp och du kan få mer tid för att komma igenom det som hände.
Det var inte ditt fel!