Orkar inte må så här
hej!
Jag har mått dåligt länge nu och jag orkar inte med det längre. Jag har fått hjälpa av många på olika vis och det har blivit lite bättre, men inte ens i närheten till bra. Min kompis fick mig att gå och prata med en psykolog i november, vilket var ett stort steg för mig. Därefter bad min skolsköterska mig att gå till ätstörningsenheten då jag hade rasat i vikt. Jag går fortfarande dit men jag tycker inte det är tillräckligt, det har blivit mycket bättre när det kommer till min ätstörning men mår väldigt dåligt. Jag tar även antidepressiva och har gjort det sen februari.
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Har fortfarande självmordstankar men tror inte jag vill/kan göra det. Utan istället börjar jag tänka på att jag vill börja med droger, för att på så sätt få mig att må bättre. Jag har sökt på olika typer av droger för att se vad som skulle vara bra. Jag vet att jag kan få tag på nästintill vilken drog jag vill av de jag har funderat på. Men samtidigt vill jag inte förstöra järnan, utan vill känna mig påverkad, få mer energi, känna mig glad och tillmods med livet.
Allt är bara jobbigt och jag vet inte vart jag ska ta vägen längre.
K

BUP svarar:
Hej Karina!
Jag tycker det var bra att du hörde av dig till oss. Det är glädjande att höra att du har börjat få hjälp genom psykologsamtal, antidepressiv medicin och att du är igång och kämpar med att komma ur din ätstörning. Det är verkligen starkt gjort av dig!
Du skriver att du tycker att det har blivit lite bättre sedan du kom igång med behandling. Men att du känner att det är långt ifrån bra, att du fortfarande kämpar med självmordstankar. Jag tycker du verkligen förmedlar att du har svårt att orka uthärda i allt du kämpar med, när du berättar om dina allvarliga tankar på att droger skulle kunna göra så du mår bättre.
Om du fortfarande har samtal hos din psykolog så vore det bra om du fick möjlighet att ta upp det här med hen. Om du har uppehåll i den samtalskontakten så kan du även tala med din kontakt på ätstörningsenheten.
Berätta gärna precis som du gör här i det du skriver till oss. Att du mår lite bättre men känner att det är långt ifrån bra, att du har självmordstankar och att du mår så dåligt fortfarande att du har svårt att uthärda i det.
Kanske behöver du få en tätare kontakt med din psykolog? Kanske behöver du få en uppföljning hos din läkare och se om din medicinska behandling är rätt inställd? Kanske finns det andra problem som påverkar hur du mår och som du ännu inte har fått tillräcklig hjälp med eller förståelse för? Då behöver du även få hjälp kring det.
Att ta droger och på det viset experimentera med substanser för med sig en stor risk att din ångest och nedstämdhet kan förvärras än mer - förutom att du riskerar att få andra problem. Då är det en betydligt säkrare väg för dig att få kontakt med din behandlare eller läkare, och som kan gå igenom hela din nuvarande behandling med dig och se vad mer du kan behöva få hjälp för.
Det är inte ovanligt att ungdomar efter behandling för sin ätstörning i ett kritiskt skede-kan behöva få fortsätta i behandling med andra fokus (när ätstörningen påverkar en lite mindre). Du behöver inte ursäkta dig eller skämmas på något vis för att ta upp med dina vårdkontakter att du fortfarande inte alls mår bra - och att du nu behöver fortsätta få hjälp med den delen.
Genom föreningen Shedo eller Ätstörningszonen så kan du utöver din behandling och vård, få stöd från andra ungdomar som själva har utkämpat kampen mot ätstörningar, ångest och andra svårigheter. Kanske kan du få lite extra kraft och hopp genom det.
Ge inte upp!