Jobbigt att prata om känslor
Hej! Jag är en tjej på 14 år.
Har mått dåligt i ungefär 3 år, har självskadebeteende och väldigt dåligt självförtroende vilket har lett till att jag har svårt med mat och mår väldigt dåligt över min kropp, min bror som är 13 kallar mig saker som fetto och hora vilket gör att jag mår ännu fånigare över min kropp. under cirka 4 månader mådde jag jätte bra och jag slutade med mitt självskadebeteende och började äta det jag ville utan att tänka på hur mycket kalorier osv. Nu på senaste tiden har mitt mående gått från bra till väldigt dåligt har börjat skada mig själv igen och har börjat tänka på mat på samma sätt igen. Inga av mina vänner vet något om hur jag mår vågar inte berätta heller, det känns som dom inte kommer fatta. Min familj vet inget, jag vågar inte berätta för dom heller det känns som att dom inte kommer fatta eller bli arga på mig, jag vill inte att dom ska veta hur jag mår.
Vill får hjälp med att må bättre men vet inte hur jag ska göra eftersom jag inte vill att min familj ska veta något.
Jag tycker att det är jobbigt att prata om mina känslor och hur jag mår och vet inte hur jag ska klara av att prata med någon om hur jag mår.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det kan vara svårt att tala om jobbiga känslor men brevet till oss är en bra början. Det finns hjälp för att du ska kunna må bättre och jag ska skriva lite om olika sätt.
För det första kan det vara lättare att skriva och det ser jag ju i ditt brev att du kan. Så ett sätt kan vara att helt enkelt visa ditt brev. Ett annat sätt kan vara att först skriva vad du skulle vilja säga så att du sedan känner dig tryggare med vad du uttalar högt. Välj ord som känns naturliga att säga till någon. Du kan också prova att ringa till BRIS och tala anonymt med en vuxen, det ger träning i hur man kan sätta ord på känslor.
Men vem skulle du kunna prata direkt med? Föräldrarna brukar vi föreslå men ibland kan det kännas för svårt. Jag undrar varför du tror att de inte fattar eller blir arga? Så kan det vara ibland. Jag tror att de allra flesta föräldrar önskar att deras barn ska må bra.  Men jag vet också att en del föräldrar inte klarar av att höra eller kan inte förstå att de inte gör det. Så de kan behöva tid på sig att förstå att du faktiskt inte mår bra.
Du skriver att det jobbigt att prata om känslor och om hur du mår och då undrar jag om dina föräldrar också tycker att känsloprat är jobbigt? I så fall skulle du kunna ta en ”omväg” och berätta för någon annan vuxen som du har bra kontakt med och litar på. Det kan kännas lättare för dig och du skulle kunna få hjälp av någon utanför er familj att prata med dina föräldrar. För de behöver få veta hur du mår. Till att börja med måste de se till att din bror slutar vara elak mot dig. Du kan också tala med skolans kurator eller skolsköterskan.
Jag undrar vad som hände när du mådde bättre en period? Om du vet det så kan det vara en ledtråd till hur du skulle kunna må bättre igen.
Jag kan också tipsa om några sajter där du kan läsa om hur andra mår och känner: TjejzonenShedo och Snorkel.
Hoppas mitt svar har gett dig några idéer om vilka ingångar det finns för att börja prata om svåra känslor. För det är viktigt att du får hjälp.
Varmt lycka till!