Problemen är kvar trots besök på BUP
Hej jag är en 14 årig tjej som har varit på bup många gånger och jag är glad för de men jag har fort farande själv mords tankar och skade betende
14 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Du har både goda och dåliga saker ett säga i ditt kortfattade mejl. Det goda är att du är glad för att du går på BUP. Det tolkar jag så att du känner att du är förstådd och du får stöd och behandling. .
Det är dock inte alls bra att du har ditt självskadebeteende och dina självmordstankar kvar. Det är naturligtvis allvarligt. Jag vet inte mer om dig än vad du skriver i en enda mening.  Därför kan jag bara göra dig uppmärksam på vissa saker som kan vara viktiga för dig att känna till och som du kan tänka på.
För det första vet jag inte hur länge du har gått på BUP och hur ofta du träffar din behandlare. För att en behandling ska leda till resultat krävs ibland en lägre tid, ibland en intensivare kontakt. Oftast kräver en psykoterapeutisk behandling både tålamod och uthållighet.
En annan fråga som jag vill ställa är: har du vågat, kunnat berätta allt för din behandlare? Vi på BUP vet att man ibland inte når önskat resultat för att patienten, trots god relation med sin terapeut, inte vågar berätta allt. Man kan tycka att det är för skamligt eller att något är bara ens eget fel eller att det ändå inte leder till något och så vidare. Men oavsett hur dina tankar går är det helt avgörande att du vågar berätta allt, att du inte skäms, att du räknar med att du möter förståelse. Just nu är det kanske viktigast att din behandlare vet om att du fortsätter att skada dig själv och att du inte slutat att tänka på självmord. Om du säger det får ni också möjlighet att ta itu med de återstående problemen som hindrar den förbättring du önskar dig. Men kan bara få hjälp med det som terapeuten känner till, glöm aldrig det!
Nå, det var förstås bara gissningar från min sida. Men det är säkert att du måste ha visst tålamod och vara uppriktig , alltid säga det som är just nu aktuellt och kämpa vidare tills du återfår din psykiska hälsa.