Har inte berättat hur jag egentligen mår för psykologen
Hej, jag är en tjej på 15 år. Jag har i några månader gått till bup främst för min depression. Jag har även haft ett självskadebeteende och allvarliga självmordstankar men det är inget som jag varit helt ärlig med. Mitt självskadebeteende har varit lite upp och ner men tankesättet att straffa mig har funnits där. Sedan ungefär en vecka tillbaka har jag inte skadat mig alls och det är ganska ansträngande att låta bli men jag har bestämt mig för att verkligen försöka må bra igen. Förutom att sluta skada mig vill jag leva mer hälsosamt för att kanska må bättre d.v.s äta bättre och tränna mer vilket kräver en del tid. I måndags började jag även gymnasiet i en helt ny klass, jag känner att jag måste prestera socialt väldigt mycket och jag är redan stressad över uppgifter i skolan och att alla i min klass presterar väldigt högt. Det är så mycket jag käner att jag måste göra om dagarna att det känns som att tiden inte räcker till. Dessutom gör min depression att jag har väldigt lite energi så jag har jättesvårt att få saker gjort. Jag blir också väldigt trött när jag stressar och då behöver jag sova mycket vilket jag inte hinner och även om jag sover tillräckligt blir jag trött igen efter några timmar. Den här texten blev säkert jätte rörig men det är så mitt liv och mina tankar är just nu. Jag går som sagt till min psykolog men mitt nya schema på gymnasiet gör det svårare att hitta passande tider och jag är rädd att vår kontakt kommer bli glesare under hösten. Jag hade under våren jättemycket prestationsångest och stressade jättemycket och jag vet att det bara kommer bli värre och det är dessutom redan väldigt illa. Jag vet att jag har höga krav men det går verkligen inte att bara sänka dem, har försökt i flera år. Jag vet verkligen inte hur jag ska hantera allt och jag orkar ingenting längre. Känns som att jag kommer gå under när som helst.
Trasig tjej

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss. Det är verkligen glädjande att höra att du redan är igång med en behandlingskontakt. Det är också starkt gjort av dig att du verkligen försöker komma ur ditt självskadebeteende. Till slut så kommer du också göra det även om många kan behöva få lite stöttning i det på vägen.
Du är inte alls ensam om att höra av dig till oss kring att man inte riktigt kunnat vara öppen om sina svårigheter i sin behandlingskontakt. Det kan vara många saker som kan påverka att det blir så. Det brukar också behandlare på BUP förstå om man lite senare skulle vilja ta upp saker som man tycker har varit svåra att berätta om.
Likaväl tror jag att det är viktigt för din behandling -och för din fortsatta återhämtning- att du försöker prata mer med din psykolog om det. Försök berätta att du kan hamna i allvarliga självmordstankar, men även att du kämpar med att komma ur ett självskadebeteende.
Jag tror även du skulle vara bra hjälpt av att få prata med psykologen om hur stressad du blir av det som sker i din tillvaro. Även om du samtidigt kanske upplever att det också är flera positiva saker som sker omkring dig just nu med nya gymnasieskolan, nya sociala kontakter, dina mål kring att skapa tid för din hälsa och för din återhämtning.
Samtidigt verkar du vara i en situation där du kan behöva få lite mer stöd kring hur du kan prioritera och hantera de olika kraven du kan känna av.
För att du ska få en så bra möjlighet som det går i din fortsatta återhämtning, så vore det bra om din psykolog kunde få stötta dig mer kring hur du kan göra med allt det här.
Så försök att öva dig på att ta mer hjälp i det här dilemmat - du behöver inte vara ensam med att försöka lösa det!