Vad ska jag göra om jag har ADD?
Hej, jag är en tjej på 15år. Misstänker lite om jag har add. Jag ska precis börja nian men vet inte hur det kommer gå då jag haft det svårt med koncentrationen och att kunna lyssna på lärare nät de pratar. Kan inte heller jobba ordentligt då jag alltid sitter o tänker på andra saker än att jobba, det gör så att jag ligger efter ofta o så och inte heller orkar ta tag i att jobba ifatt. Mamma vet inte än och vet inte vad jag ska säga eftersom att hon kommer säkert inte ta de på allvar heller.
Det var i sjan som jag märkte att jag började få svårare o svårare att kunna koncentrera o kunna fokusera på vad jag gjorde. Kan inte heller avsluta arbeten i skolan som jag väl börjat med.
Vill inte prata med lärarna heller för att jag är rädd att de inte kommer göra så stor nytta i detta fall o inte kommer kunna hjälpa mig med mina problem.
Vad kan jag göra?
A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag skulle säga att du har väldigt bra förutsättningar att få hjälp med koncentrationen och orken. Du vet ju om vad som är svårt för dig och du vill göra något åt det. Vare sig det är ADD eller något annat så stör det dig att du inte kan göra eller uppnå det du vill i skolan.
Du skriver inget om ifall dina problem har lett till lägre betyg än du skulle kunna ha. Eller om någon lärare reagerat på att du verkar frånvarande eller kommer efter med uppgifterna? Om man i skolan misstänker att någon har svårigheter av detta slag så brukar man kontakta föräldrarna och göra en utredning. Det är viktigt att du pratar med lärarna om vad du tycker är svårt så att du får veta deras uppfattning. Jag undrar varför du skriver att du är rädd att det inte kommer göra nytta i ditt fall? Tror du att varken de eller din mamma håller med om att du har svårigheter? Kan det vara så att du ställer höga krav på dig själv och känner dig otillräcklig när du önskar att du hade kunnat prestera bättre?
I vilket fall bekymrar det dig att du inte hänger med riktigt och inte orkar jobba ifatt eller avsluta påbörjat arbete. Det behöver du få hjälp med  oavsett om du har ADD eller inte. Kanske behöver du en annan studieteknik? Eftersom det handlar om skolområdet så tycker jag att du ska börja med att prata med lärarna, kanske din mentor i första hand. Berätta också för din mamma att detta oroar dig. Om du inte känner att du blir tagen på allvar så ska du vända dig till skolkuratorn. Det är en person som har ett brett kompetensområde och som kan hjälpa dig också med kontakterna i skolan.
Jättebra att du tar tag i detta nu inför sista året innan gymnasiet. Jag önskar dig all lycka till med ditt projekt!