Svårt tala med någon om ADD
Hej, jag är en tjej på 15år. Misstänker lite om jag har add. Jag ska precis börja nian men vet inte hur det kommer gå då jag haft det svårt med koncentrationen och att kunna lyssna på lärare nät de pratar. Kan inte heller jobba ordentligt då jag alltid sitter o tänker på andra saker än att jobba, det gör så att jag ligger efter ofta o så och inte heller orkar ta tag i att jobba ifatt. Mamma vet inte än och vet inte vad jag ska säga eftersom att hon kommer säkert inte ta de på allvar heller.
Det var i sjan som jag märkte att jag började få svårare o svårare att kunna koncentrera o kunna fokusera på vad jag gjorde. Kan inte heller avsluta arbeten i skolan som jag väl börjat med.
Vill inte prata med lärarna heller för att jag är rädd att de inte kommer göra så stor nytta i detta fall o inte kommer kunna hjälpa mig med mina problem.
Vad kan jag göra?
Alva

BUP svarar:
Hej!
För att veta om man har ADD behöver man göra en utredning. I en sådan utredning går man igenom om  du har svårigheter typiska för ADD  hemma och i skolan. Man talar då med dig, dina föräldrar och din skola.
Du har märkt sedan länge att du har svårt att fokusera och koncentrera dig men vill inte gärna tala med din mamma eller med någon i skolan om det eftersom du är rädd att inte bli tagen på allvar. Det är synd.
Finns det någon i skolan som du skulle kunna tala med och visa på dina svårigheter i samband med skolarbetet? Någon mentor, skolsköterskan eller skolkuratorn?
Just ADD kan vara svårt att se för andra eftersom man inte är impulsiv eller överaktiv som vid ADHD. Man stör inte andra.
Och hemma kanske det inte märks mer än att du får svårt att få saker gjorda, något som ju kan ha flera orsaker.
Men du undrar över detta och jag tycker du ska stå på dig och ändå försöka ta upp det både med någon i skolan och hemma. Försök visa så konkret som möjligt vad som blir svårt och när. Om skolan ser dina svårigheter kan de sedan tala med dina föräldrar och skriva en remiss för utredning.
Om det ändå blir för svårt för dig att tala med någon tycker jag att du ska vända dig till ungdomsmottagningen för att få stöd med hur du ska göra.
Försök att lita till dig själv och vad du känner!