Kan inte göra något skolarbete alls
Hej, är en 15 årig tjej som nyss börjat 9an, och jag kan inte göra något skolarbete alls, är alltid trött och extremt nere och omotiverad. Vad som helst, bara ett högt ljud, kan få mig så irriterad och trött att jag börjar gråta. Är extremt ljudkänslig och lättirriterad, vilket inte är bra när jag går i en väldigt stökig klass. Jag kan inte fokusera alls i skolan på någonting, för allt känns så meningslöst och jag blir bara sur. Känns som att jag kan börja gråta av vad som helst. Känns som jag vantrivs så i min vardag och skola så pass att jag inte orkar göra någonting alls. Är rädd för att jag kommer misslyckas med hela 9an nu för att jag inte orkar jobba alls, jag har så många större problem att tänka på. Försöker att inte känna efter alls för så fort jag gör det så börjar jag bara gråta. Har gått till psykolog men det funka inte så bra vet inte vad jag ska göra, känner mig inte bekväm med att prata med skolpersonalen. Vill bara isolera mig.
Någotnytt

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Av ditt brev är det inte svårt att förstå att du har det tungt och att du skulle ha nytta av att träffa någon för att se om det är möjligt för dig att prata och få hjälp. Du skriver att du gått hos en psykolog och att det inte funkade så bra. Så kan det vara ibland. Det kanske inte måste betyda att du aldrig mer skall göra ett försök eller att du skall ge upp om dina möjligheter om att få hjälp och kanske må lite bättre.
Det är viktigt att man också träffar en person som man känner att man kan ha lite förtroende för när man skall få hjälp. Det kan också vara en process som tar lite tid. Finns det någon vuxen i din närhet som vet hur du känner dig? Har du pratat med dina föräldrar om hur du känner dig och hur du oroar dig för att inte klara skolan? Om du inte har gjort det tycker jag att du skall pröva och prata med dem.
Min erfarenhet är att föräldrar oftast vill försöka vara till hjälp för sina barn. Även om barnen inte alltid tror det. Du kanske upptäcker att du och dina föräldrar tillsammans kan försöka prata om hur du skall få hjälp och vart ni skall vända er.
Om du eller ni kommer fram till att ni vill kontakta BUP så behöver också dina föräldrar vara inblandade.
Om du inte vill prata med skolpersonal så finns ju ungdomsmottagningen. Där jobbar det människor som är vana vid att träffa unga som har liknade bekymmer som du beskriver. Där kanske du då kan få hjälp med att prata om vad som blev bekymret med den psykolog du tidigare hade kontakt med.
Nu har du skrivit till oss. Försök att tänka på det som ett första steg. Nu skall du ta nästa steg som kanske är att du skall försöka prata med dina föräldrar så att du så småningom kan få hjälp att må lite bättre.
Lycka till