Börjat tänka väldigt mycket på självmord
Hej jag har börjat tänka väldigt mycket på självmord mest på kvällarna när jag ska sova men vet inte varför det blir som ett tryck i bröstet när jag tänker på det jag kan börja gråta visa kvällar och tänka att jag ska hoppa och ta livet av mig nästa dag men vill inte att mina föräldrar ska veta något eller skolan
Vet inte vad jag ska göra?
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.  Det är verkligen ett tecken på att du mår väldigt dåligt. Kanske kan du hålla det ifrån dig under dagtid när du är sysselsatt, men på kvällen dyker ändå dessa tankar och känslor upp och de är viktiga att lyssna till och försöka förstå.
Vad är det som fattas dig? Vad är det som gör livet så svårt för dig?
Det bästa är att gå till någon och prata om de tankar och känslor du får och har. Verkar som du är inne på det när du skriver att du inte vill att dina föräldrar eller skolan ska få veta något. Eftersom du fortfarande är minderårig vill vårdgivaren sannolikt att dina föräldrar ska vara informerade när det gäller självmordstankar och självmordsönskningar.
Men eftersom du är 17 år och snart myndig finns möjlighet att bedöma annorlunda.
Men du måste nu i första hand tänka på dig själv! Se till att du får hjälp. Om du ändå kan berätta för dina föräldrar att du mår dåligt och behöver deras hjälp att få kontakt med en vårdcentral, så tycker jag att du ska göra det.
Du behöver ju inte berätta mer än att de hjälper dig ta kontakt. Sedan får du prata med den du möter om när och om de måste informera dina föräldrar osv.
Du kan också söka hjälp på en Ungdomsmottagning där du bor. De är vana att samtala med ungdomar.
En annan möjlighet är att prata telefon med Bris eller Mind-Självmordslinjen.
De kan inte ha en längre kontakt, men kan vara bra att rådgöra med hur du ska gå tillväga för att få hjälp.
Bra att du skrev till oss och hoppas vi kunnat uppmuntra dig att gå vidare.
Lycka till!