Vill komma till BUP
Hej!
Jag frågade min mamma idag om jag skulle kunna få gå till er någon dag och söka tid.
Jag är ganska säker på att jag har någon grad social ångest och blir väldigt nedstämd när jag är på väg hem där jag tänker på saker jag kunde gjort bättre och saker jag ångrat att göra.
Min mamma sa så klart nej för att hon inte litar på BUP...men jag vill ta och kolla till det innan jag fyller 18 år coh ser till att jag kanske lan få den hjälp jag kan behöva.
Jag har så klart andra problem men jag kände ändå att denna var mitt största...
Anonym?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Har du pratat med din mamma om detta så att hon vet hur du känner och tänker?
Om det är så att din mamma inte går med på att ni kontaktar dem så kanske du kan fundera över en del alternativ så länge.
För att få komma till BUP så behöver vårdnadshavaren/föräldrarna ge sitt samtycke.
Du kanske kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med om det som bekymrar dig.
Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon lärare. Då kanske du lite längre fram skulle kunna få hjälp med att prata med dina mamma också.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana bekymmer som du beskriver.
Som du ser så kan man söka sig fram på lite olika väger för att få hjälp. Nu har du skrivit till oss så nu blir nästa steg att prata med någon som du träffar IRL.
Lycka till!