Ångest när jag ska somna
Jag har ett problem som är väldigt jobbigt för mig. Jag tycker att de känns väldigt obehagligt att sova när jag är ensam. Känslan av att man inte har kontroll om vad som händer runt omkring en och att man är sårbar. Har inga sådana tankar när jag sover med någon annan. Detta är något jag skäms mycket över och vågar inte berätta det för någon annan då de känns som att ingen annan känner likadant. Vet inte vad jag ska göra över detta då jag testat många grejer som att ha en lampa tänd men känns fortfarande jättejobbigt. Vill såklart inte behöva ha detta problemet men vet inte vad jag ska göra för att bli av med de. Får mycket ångest när jag försöker somna vilket gör de ännu värre. Har under många år haft problem med mycket panikångest vilket jag har fått hjälp med på bup så mår mycket bättre idag, men kan fortfarande få ångest av många grejer. Hade varit skönt om jag kunde få hjälp om vad jag ska göra för att kunna sova som en ”normal” person.
Jenny

BUP svarar:
Hej!
Det finns många som kan känna igen sig i det du beskriver och som därför kan ha svårt att somna och att sova. När man är rädd att släppa kontrollen kämpar man emot insomnandet.
Man kan också vara rädd för att somna därför att man är rädd för ensamheten i insomnandet. Då är det lättare att somna när man har någon hos sig.
Att det är så är alls ingenting att skämmas över. Man kanske kan känna sig liten och osjälvständig när man är rädd att somna ensam. Men även om man känner sig liten så är det inte det som är orsaken till svårigheterna.
Du säger att du tidigare haft panikångest och fått bra hjälp med det. Då vet du också att man kan få hjälp. Och det går att komma tillrätta med rädslan för att somna. Men det kan vara svårt att göra helt på egen hand.
Jag tycker du ska be dina föräldrar att kontakta BUP igen och höra om de har möjlighet att hjälpa dig.
Om BUP inte tar emot kan ni pröva det som kallas "första linjens barn och ungdomspsykiatri" och som finns på många vårdcentraler.
Försök att inte känna skam över det som är svårt. Det finns många som har de här svårigheterna och det går att få bra hjälp. Och du kommer att känna dig stärkt av att få bukt med problemet!