Litar inte på vuxna
Hej jag vet att jag skulle behöva hjälp men jag litar inte på vuxna. Kompisar har försökt släpa med mig till BUP och UMO några gånger tidigare men det har aldrig blivit av för att jag inte kan lita på vuxna.
Jag vet att jag behöver hjälp och jag skulle gärna vilja ha någon att prata med men jag tror inte det skulle gå så bra så jag har hittills inte riktigt försökt hitta någon.
Det jag egentligen undrar är hur ni hanterar unga som inte litar på vuxna, om det går eller om man bara borde ge upp på att skaffa hjälp.
Någon som är väldigt glad för anonymitet

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra fråga du har. Jag tror det är vanligt att känna som du gör. Hur ska man kunna lite på nån man inte känner?
Jag har träffat många ungdomar som känner som du. Man kanske undrar om man kan berätta vad som helst. Har BUP tystnadsplikt till exempel? Berättar dom för ens föräldrar det man pratat om? Såna frågor kan man ha.
Det kan finnas många orsaker till att man inte litar på vuxna. Du har förstås dina skäl och erfarenheter.
Men oavsett det tror jag att ett sätt att komma förbi den där rädslan - för jag tror att det också är en rädsla - är att redan första gången berätta just detta: att man har svårt att lita på vuxna.
Sen får man pröva sig fram steg för steg, känna sig fram. Man kan påverka kontakten väldigt mycket själv.
Om det är något man inte trivs med eller något man undrar är det bra om man kan berätta om det och om man har svårt att lita så är det bra att ta upp och prata lite kring det.
"Lita på" kan betyda så olika saker för olika människor. Om det inte känns bra kan man byta terapeut.
Du verkar så klar över att du skulle behöva hjälp och det tycker tydligen dina kompisar också.
Om du kunde övervinna din rädsla har du antagligen mycket att vinna på att vända dig till BUP eller en Ungdomsmottagning.
Om det känns svårt att ta upp frågan kan du ta med dig ditt brev där du så bra beskriver hur du känner.
Och du kan säkert få en del hjälp och stöd anonymt på Tjejzonen.
Lycka till!