Mår dåligt konstant och har självmordstankar
Hej BUP jag är en kille på 15 år nu o jag har en väldigt mörk tid i mitt liv just nu jag är väldigt osäker på om jag har depprition eller inte. Jag mår dåligt konstant o den enda saken som får mig att må bra är en person som bor alldeles för lågnt bort .Jag är väldigt rädd för mig själv att jag ska göra något mot mig själv jag har mycket självmords tankar. men jag blir ofta väldigt deppig på kvällarna o försöker gråta men d går inte jag blir bra behandlad i familjen men jag fuckar ofta up relationer o jag vet inte vad jag ska göra. Jag har tänkt länge på om jag ska ta kontakt med er men inte tänkt att d behövs för att jag är ” okej ” det är många i min närhet som försöker hjälpa mig men det går inte jag. Jag är trött konstant och mår dåligt KONSTANT
Little A

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du tänkte klokt som hörde av dig till oss. Det låter som du har det väldigt tungt just nu och när du skriver att du mår dåligt hela tiden.
Det känns hoppfullt att höra att du känner att du har en bra familj omkring dig. Att du har stöd från olika personer som står dig nära.
Du nämner att du har hamnat i relationssvårigheter innan. Är det här något som du känner kan ha bidragit till att du nu mår sämre?
Under tonåren så får ju de egna relationerna, utanför familjen, ofta allt större mening och betydelse för en. Precis som det ska vara.
Om du känner att du har hamnat i olika svårigheter kring det, så kan det alltså vara en viktig sak som du kan behöva få stöd kring att reda ut så det inte påverka din självkänsla negativt.
Att du nu mår dåligt hela tiden och märker att du också hamnar i att tänka på självmord - då är det viktigt att söka hjälp kring det.
Jag tycker du därför har tänkt klokt och insiktsfullt när du själv börjat överväga om du kanske har en depression? Och att du har tänkt på att du kan behöva ta hjälp för det här.
Det finns olika vägar att ta hjälp från en behandlare eller psykolog. Ett sätt är att du och dina föräldrar kontaktar BUP för en bedömning.
En annan väg är att du på egen hand kan ta en kontakt med ungdomsmottagningen. Där kan du få en samtalskontakt hos en behandlare som har erfarenhet att hjälpa ungdomar. Till exempel kring problem med nedstämdhet och problem i relationer.
På flera vårdcentraler så kan ungdomar få hjälp med samtal i behandling hos psykolog. Ofta går det bra att höra av sig dit på egen hand, men du kan även be dina föräldrar att hjälpa dig med att ta en kontakt.
När du får träffa en behandlare så kommer du få hjälp att gå igenom mer om hur du mår. Då kan ni också prata igenom om du har en depression, eller om det finns andra förklaringar. Du kommer också få råd om vilken behandling eller vilket stöd som kommer hjälpa dig att må bättre igen.
Jag tycker inte du ska vänta med att prata med någon om dina självmordstankar. Det är inget som du ska gå runt och bära ensam på. Det är väldigt vanligt att man också kan skämmas lite när man ska börja att prata om det här. En del känner att de kan få skuldkänslor inför familjen. Jag vet inte om det är så för dig.
Men om du känner på det viset, så försök att inte lyssna så mycket på de tankarna. Försök istället att ta udden av de känslorna genom att gå emot dem och vara öppen om hur du mår i kontakten med din familj.
Du vet att de vill dig väl och säkert kommer göra allt de kan för att stötta dig!