Självmordstankarna är tillbaka
Jag har skrivit här några gånger innan, jag trodde att mina självmordstankar lagt sig och allt sånt men det jag gjort egentligen är att om jag blir ledsen eller mår dåligt så börjar jag tänka på hur patetisk jag är och framstår inför alla. Inget blir bättre jag tappar intresse för allt jag gör och försöker att inte tänka på att skada mig och jag vet inte vad jag ska göra för jag känner mig som en äcklig människa som inte vill leva. Kan jag snälla få ett tips på vad jag ska göra för just nu så vill jag bara dö
Tuva

BUP svarar:
Hej Tuva!
Det är mycket oroväckande att dina självmordstankar har kommit tillbaka. Du  har skrivit till oss tidigare och jag tror nästan att du har fått råd av oss vad du ska göra, vart du ska vända dig. Det jag skriver här kan vara en upprepning av det som du redan fått från oss.
Det framgår inte av ditt mejl om du har fått någon mer konkret hjälp någonstans inom vården, eller hemma, då dina självmordstankar "lagt sig". Om du har haft samtal hos någon professionell person, eller om du har fått hjälp hemma i din familj, eller på nätet. Eller kanske har du börjat må bättre helt på egen hand.
Om det var någon utomstående du fick god hjälp av är det bäst att vända dig tillbaka dit och berätta om att du nu mår dåligt igen . Det händer ju under livet att bättre och svårare perioder växlar. Har man en svacka är det viktigt att man får stöd av någon.
Ja, som jag skriver: livet går i vågor. Ibland kan man just känna stark olust och vara ledsen, men det betyder inte att man direkt tänker på döden. Tron på att livet vänder och man kommer att må bra igen är jätteviktig.
För att återfå denna tro ska du söka hjälp, antingen där du tidigare fått hjälp eller gå vidare med ditt hjälpsökande.
Du har säkert tidigare hört att du ska försöka tala med dina föräldrar om hur du mår. Den bästa hjälpen brukar ofta finnas i ens närhet hos mamma och pappa, eller hos någon annan släkting som man har förtroende för.
Men om det inte funkar för dig ska du omgående vända dig till skokuratorn eller skolsköterskan.
Berätta hur dina tankar går när du tror att du framstår som "patetisk" inför "alla". Vad du har för problem med din självbild, självförtroende.
Dessa är avgörande frågor att klara ut så att du börjar tro på dig själv och på din framtid!
Som ett alternativ vill jag också rekommendera att du vänder dig till ungdomsmottagningen.
Du kanske redan fått detta råd liksom att du på nätet kan chatta om dina funderingar och även mörka tankar på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Du ville få tips av oss vad du kan göra. Jag vill betona att du med all sannolikhet behöver personliga samtal för att förebygga att dina mörka tankar kommer tillbaka. Svackor kommer att förekomma i dit liv liksom i allas vårt liv. Du behöver bli bättre rustad med bättre självförtroende för att möta de svårare perioderna, utan att vilja dö.
Du behöver lära dig att vilja leva istället. Med stöd kommer du att klara det!