Vill absolut inte hamna i foster familj
Hej Bup!
Jag är en tjej på 13 år som inte mår så bra. När man har läst alla andras brev så känns mitt lite löjligt men jag behöver nog bara få ur mig allt.
Jag mår som sagt inte så bra och har inte gjort det ett tag nu, på grund av min mamma. Jag bir bara med min mamma och har ingen kontakt med min pappa få han har misshandlat både mig och min mamma.
Jag och min mamma har inte kommit överens på sistånde och det har till och med varit så att hon har slagit mig. Det börjar med att vi bråkar, hon skriker att jag är efterbliven, en idiot och annat, sen kan hon slå mig. Hon brukar även höja handen som om hon ska ge mig en örfil, som att visa att hon har makt. Det gör inte så ont, men jag har dock väldigt hög smärttröskel.
Jag mår fruktansvärt. Jag brukar gå in på toaletten och gråta eller gråta mig till sömns. Jag känner mig inte trygg hemma längre. Jag är rädd varje dag att hon ska bli arg och slå mig. När vi är mitt uppe i bråket eller efter att hon har slagit mig brukar jag tänka att jag inte vill bo med henne längre, att jag vill bort från henne. Men när allt lugnat ner sig och hon är lugn så är jag inte lika säker längre. Jag har ju ingen annan en henne.
Jag har försökt att prata med henne, förklara att det inte är okej att slå mig. Men hon lyssnar inte. Hon brukar bara säga att det var mitt fel att hon blev arg eller att jag bara är en bortskämd snorunge som har det för bra och inte vet vad misshandel är.
Vad ska jag göra? Det funkar ju uppenbarligen inte att prata med henne. Jag vill inte ha det såhär, men jag vill inte heller prata med skolkurator eller någon så att dem gör en anmälan till socialtjänsten, jag vill absolut inte hamna i foster familj då jag har svårt att lita på folk och helst är för mig själv.
Just nu känns det som om det är en tickande bomb, en tidsfråga innan hon slår mig eller jag rymmer hemifrån. Det känns hopplöst. Snälla hjälp, jag vet inte vad jag ska ta mig till.

BUP svarar:
Hej!
Det är en mycket svår och sorglig situation du beskriver i ditt mejl. Du har ingen annan säger du, bara mamma, och mamma är våldsam mot sig. Både fysiskt och psykiskt.
Vi ska inte glömma när vi funderar på din situation att det är inte bara fysiskt våld som gör ont. Att kalla sitt barn för "idiot, efterbliven, bortskämd snorunge" är förnedrande och skadar din självuppfattning och självförtroende. Nej, så ska det inte fortgå vill jag säga.
Men du upplever ett enormt svårt dilemma. Mamma gör dig faktiskt illa genom att slå dig, genom att hålla dig i en rädsla för oberäkneliga örfilar, genom att säga förnedrande saker till dig. Men det är henne du har och när hon är lugn kan ni ha trevligt tillsammans. Det är inte bara nattmörkt men det är ofta mörkt.
Du är inte ensam om att uppleva detta dilemma. Många barn avstår från att söka hjälp för att de inte vill flytta till fosterfamilj eller är rädda för att föräldrarna skulle bestraffas. Det är helt förståeligt.
Men även i ett sådant utsatt läge behöver man hjälp på något sätt.
Du har gjort det rätta som du kunde göra. Du har försökt att tala med mamma och förklara för henne hur jobbigt det är för dig. Men det gav inget resultat. Det verkar som att din mamma är en av de föräldrar som av någon anledning inte riktigt kan leva upp till föräldrarollen.
Och det kunde inte din pappa heller. Det är tufft även om inte heller det är så sällsynt.
Men det betyder inte att ditt problem är "lite löjligt". Det är i alla högsta grad allvarligt. Inte förvånande att du mår dåligt av detta och det försvårar för dig att utvecklas väl.
Så vad kan jag ge dig för råd? Du vill inte gå till kuratorn av den anledningen jag har nämnt ovan. Jag måste ge dig rätt i frågan att kuratorn antagligen skulle göra en anmälan om det framgår att du är utsatt för våld i familjen. Aga är förbjudet i lag, så den risken/möjligheten finns.
Men du kan börja med att få stöd på annat sätt. Gå in på bris.se där du anonymt kan chatta med en kurator eller ring dit på telefonnummer 116 111.
Det kommer inte att "lösa" din situation. Men ni kan diskutera många frågor och komma fram till olika idéer som du kan acceptera.
Du kan också gå in på tjejzonen.se. Där kan du chatta med någon om dina problem och få en så kallad "stora syster" som kan stötta dig.
Inget av detta kommer att förändra din situation i grunden. Men det är viktigt att din självbild inte förstörs, att du orkar att kämpa och kanske så småningom komma fram till ett annat beslut när det gäller att komma till socialtjänsten för praktiskt hjälp.
Det betyder inte att du automatiskt blir fosterhemsplacerad. De kan bjuda in er till familjesamtal och hjälpa mamma att få bättre kontroll över vad hon säger till dig och vad hon gör. För att sluta göra saker mot dig och lära sig vad hon kan göra för dig. Det behöver hon uppenbarligen också hjälp med.