Det blir bara sämre och sämre
Hej! Jag skulle vilja ”skriva ut” mig lite eller vad man nu säger! Jag har mått dåligt i ungefär 2 år nu och det blir sämre och sämre. Det hela startade med att i slutet av 2017 valde min morfar att avslut sitt liv.. det va väldigt jobbigt för alla oss som stod honom nära! Sen efter det har allt gått käpprätt åt helvete! Det har hänt så mycket så jag inte vet vart jag ska börja.. har blivit våldtagen, har självskadebeteende, självmordstankar/planeringar.. jag har till och med skrivit en bok om hur och vart jag ska ta livet av mig, min mamma hittade den men hon reagera knappt, som vanligt så tar hon mig inte på allvar! När jag säger att jag vill och ska ta livet av mig så säger hon ” bup elr ngn kan inte hjälpa dig, dem kan inte trolla och göra så att du når bra ” och när hon säger så så sjunker jag ännu mer till botten.. har pratat med henne men hon bryr aig inte alls, pappa säger likadant! Vet imte vart jag ska ta vägen mer allting bara skiter sig och jag kommer djapare och djupare in i ett svart hål.. vill bara blrt härifrån nu!! Å en dag så ska dem få se att jag inte skojade elr nå sånt liknade.. då kan dem få hitta mig död, för ingen elr inget kan hindra mig från att döda mig skälv!! Och pratar med soc och umo men inget hjälper .. hittar ingen bättre utväg en att dö.. jag SKA dö!!! / en 14 årig tjej..
Orkar inte mer

BUP svarar:
Hej!
Så bra gjort av dig att du hörde av dig till oss! Du har verkligen gått igenom svåra och smärtsamma händelser.
Dessa händelser som du nämner är så allvarliga att man vet att det ofta ger olika psykiska reaktioner. Så att du reagerar med känslor av nedstämdhet, ilska, ångest, förtvivlan är egentligen normala känslor efter någon varit utsatt för våldtäkt, men också en kris efter en nära anhörigs självmord. Därtill verkar det även vara en kris i din familj.
Det här både kan och behöver du få fortsatt hjälp för. Det finns bra hjälp vid depressioner och ångest så man kan börja må bättre igen. Det finns även bra hjälp att få för att kunna bearbeta övergrepp som våldtäkt så det inte behöver påverka dig lika starkt i framtiden.
Du är inte ensam om att må så här, eller att gå igenom det här. Du kommer komma ur det här svåra - du kan det liksom andra ungdomar har kunnat det.
Du är stark som försöker göra det rätta och kämpar. Du gör rätt som tar emot stöd både genom socialtjänsten och att du går och pratar vid ungdomsmottagningen.
Det är två bra saker som du redan gör nu för att hjälpa dig till själv. Även om du känner att det inte har varit nog hjälp ännu för att vända det här, så är det två viktiga och bra saker du gör.
Om dina föräldrar och socialtjänsten arbetar vidare, så kan även det till slut föra med sig att det blir bättre i er kontakt. Under tiden behöver du fortsätta prata med utomstående och få stöd av andra vuxna som förstår dig.
Det är sorgligt att höra att din mamma sagt att ingen kan hjälpa dig när du sagt att du vill ta ditt liv. Din mamma har så klart inte rätt när hon sa så. Kanske känner hon sig väldigt vilsen som mamma?
Det är smärtsamt att behöva känna att ens mamma inte kunde ge det stöd man hade behövt. Det är lätt att förstå din ilska och sorg - din förtvivlan över det.
Men det är inte rätt att du ska skada dig själv för att visa för dina föräldrar hur dåligt du mår. Du vet vad som är sant. Du vet vad du känner och går igenom. Allt det här behöver du fortsätta prata om med någon utanför din familj.
Känner du att du har en bra kontakt med din behandlare på ungdomsmottagningen? Att du kan prata öppet om dina känslor och hur du mår med den personen?
Då är det viktigt att du fortsätter gå dit på dina samtalstider.
Ofta behöver man få en regelbunden samtalskontakt för att den ska hjälpa en mer på djupet. Om du inte redan har det så ta upp det med din behandlare, att det är något som är nödvändigt att du får.
Vid svåra kriser när man är i en djup svacka och får självmordstankar så finns det akut hjälp att få. Du kan larma akut till SOSalarm 112 så får du hjälp direkt.
Om du börjar få tankar på självmord igen så kan du ringa diekt till Mind - självmordslinjen.
Du kan också ringa och parat med en kurator på BRIS. Du kan få stöd av någon som lyssnar när allt känns svårt och hjälpa dig att se en väg vidare. För det finns flera vägar för dig att kunna få hjälp.
Fortsätt kämpa och ge inte upp!