Börjar bli paranoid
Hej
Jag har dom senaste månaderna börjat bli mer och mer paranoid. Jag vet inte varit ifrån det kommer.
Jag kan inte sova om jag inte har en lampa tänd i mitt rum för är det släckt så inbillar jag mig att det står någon i mitt rum. Är jag hemma själv så är jag bara i vardagsrummet med tvn på och alla lampor omkring mig tända för annars känns det som att någon bara ska komma fram. Jag vågar heller inte gå ut själv för jag känner mig alltid förföljd även om jag vet att det inte är någon bakom mig, det är speciellt värst om det är mörkt ute. Det känns alltid som att någon eller något kollar på mig och förföljer mig vart jag än går. Jag drömmer mardrömmar om sånt nästintill varje natt vilket gör att jag vaknar flera gånger under nätterna och jag antar att mindre sömn kan påverka hela paranoian. Jag inbillar mig ibland att jag ser saker som inte finns eller att jag hör ljud som ingen annan hör. Jag har pratat med mina föräldrar om det men dom verkar inte ta det på allvar eller riktigt tro på mig.
Rädd

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver i ditt mejl olika sorters rädslor du har. Mest framträdande är att du är mörkrädd. Jag skulle ändå vara lite försiktig med att kalla din rädslor för paranoia. Det är nämligen en psykiatrisk diagnos som omfattar flera faktorer än vad du skriver om.
Men ångest och rädslor har du och det behöver du uppenbarligen hjälp med. Du har också helt rätt i att din störda sömn påverkar hela ditt psykiska fungerande negativt och försvårar det som redan är svårt.
Låt oss sortera bland dina symtom och därefter komma till vad du behöver.
Vi börjar med att du är rädd när det är mörkt och du väljer att sova med lampan tänd. Det är du inte alls ensam om. Rädslan i mörker är något vi har med oss utifrån evolutionen. Urmänniskan hade en erfarenhet av att många djur jagar på natten. Dessutom ser man inte riktigt väl varifrån hotet eller faran kommer när det är mörkt. Många människor bär på denna ursprungliga rädsla lite mer än nödvändigt, men det brukar man kunna lösa enkelt genom att ha någon mindre lampan tänd på natten. I sig är det alltså inget stort problem.
Likväl är det så vi helst undviker mörka platser utanför hemmet eftersom det tyvärr händer tråkiga saker som rån och överfall i mörkrets skydd (fast även i ljusan dag, det vet du).
Men du har en del fantasier om att du är observerad och i någon mening förföljd, att någon är efter dig. Om jag rätt förstår har du denna fantasi även på dagtid, fast det av förståeliga skäl (som jag beskrev ovan) är värre när det är mörkt.
Här har vi kommit till en viktig punkt. Det är skillnad mellan befogad försiktighet och hanterbart obehag i mörker och en en sådan stark rädsla som du upplever fast du egentligen är i en trygg miljö. Rädslan stör din sömn oavsett om det finns ljus i rummet och ljuset hindrar inte att du ofta drömmer mardrömmar.
Mardrömmarna i nästa steg leder till att din sömn blir ännu mer störd. Upprepade mardrömmar gör att man inte vågar somna för att inte behöva uppleva hemskheterna i drömmen. Detta är ytterligare ett problem i sig. Vi har alla mardrömmar då och då, men det brukar finnas orsak till att mardrömmarna blir frekventa och kanske har liknande skrämmande innehåll. Det är också fråga som du ska få professionell hjälp med.
Till sist nämnde du att du ser och hör saker som andra inte ser eller hör. Jag tycker att det ska du absolut nämna bland dina problem när du söker professionell hjälp.
Det är bra gjort att du talade med dina föräldrar, men det är mindre bra att de inte har tagit det på allvar. Jag tycker de ska göra det och om det underlättar för dig kan du visa mitt svar för dem.
Det är en rad frågor som man behöver få svar på för att kunna bedöma vad dina fantasier, rädslor och mardrömmar kan hänga ihop med och hur du ska behandlas. Dels för att dina rädslor inte ska hindra dig att kunna göra det du vill, dels för att bli av med mardrömmarna och generellt att du ska få lugn sömn för att ditt nervsystem återhämtar sig under sömnen.
Vart ska vända dig?
Jag tycker att du ska ringa till den BUP- mottagning som du tillhör utifrån din boendeadress. Mottagningarnas adresser hittar du på vår hemsida.
Beskriv alla de  problemområden vi har gått genom här: tankar om att någon observerar och förföljer dig och rädslan speciellt i mörker, plågsamma återkommande mardrömmar, sömnbrist och att du ser och hör saker som andra inte gör.
I din ålder kan man söka själv på BUP även om det är bättre om föräldrarna är med.
Det är också en möjlighet att ringa till vårdcentralen och fråga om de har mottagning för psykiska problem. Många vårdcentraler har numera en sådan "första linjens psykiatrisk vård" mottagning.
Och självklart  kan du söka hjälp och få en första bedömning på ungdomsmottagningen.
Du har helt rätt i att dina problem måste tas på allvar och du behöver definitivt professionell hjälp. Gå vidare så att du får denna hjälp.
.