Får ångest av ingenting
Hej jag är en tjej på 11 år som får ångest för ingenting och mår dåligt. Detta har pågått ca 2 år och mår dåligt. Tror även jag har ADHD för läser om det, allt matchar in och gör tester o får alltid att jag ska kolla upp det hos en läkare. Hänt att jag råkat slagit folk i min omgivning för ingenting inser sedan att det var fel! Snälla hjälp
Anonym ångest

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du frågar oss när du mår dåligt och att söker hjälp. Det är viktigt! Du säger att du får ångest av "ingenting". Vet du - jag tror inte riktigt att det är ingenting som får dig att må dåligt.
Du skriver inte mer om ditt liv, så jag kan inte ens gissa hur du har det hemma, i skolan, med kompisar, och så vidare. Men någon orsak till att ett barn eller ungdom mår dåligt och har ångest finns det alltid!
Du har kollat på nätet att du kan ha ADHD. Det är möjligt att du har det - eller att du inte har det.
Man kan aldrig ställa en diagnos utifrån testen på nätet. Man måste göra en professionell utredning där man väger in en rad olika omständigheter i ditt liv. Men bara det faktum att denna tanke oroar dig räcker för att du ska få klarhet i det.
Jag undrar om dina föräldrar vet någonting om att du mår dåligt. Går det att prata med någon av dem om hur du mår, att du har ångest och att du tror att du har ADHD? Har du försökt att prata med dem?
Vad säger de?
Det är nästan alltid bäst att börja med att tala med föräldrarna och söka hjälp tillsammans. Ni kan kanske till och med lösa en hel del av din ångest och oro bara inom familjen.
Men om du av någon anledning inte vill tala med dina föräldrar i nuläget, ska du gå till skolkurator snarast. Där kan du ta upp vad du upplever, tala om vad som får dig att känna ångest, hur dina tankar går. Du ska definitivt ta upp dina misstankar om ADHD.
Hen kan också stötta dig och praktiskt hjälpa dig med att tala med dina föräldrar. Om man gör en ADHD utredning måste föräldrarna i alla fall vara med. Det steget kan du inte hoppa över.
Förutom att du talar med mamma eller pappa kan du vända dig skolkurator eller skolsköterskan.
Men du kan börja även med någon lärare som du har förtroende för om du så vill.  Det är viktigt att du tar tag i din oro och får den hjälp som du behöver för att bli av med ångesten, oron och må bra!